Vysokorychlostní tratě mohou vyjít na 360 miliard korun

07.11.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 7. listopadu (ČTK) - Vybudování zcela nové sítě vysokorychlostních železničních tratí v Česku by mohlo stát 360 miliard korun. Na dnešní konferenci věnované budoucnosti železnice to řekl vedoucí odboru strategie na ministerstvu dopravy Luděk Sosna. Podle něj by se ceny jízdenek ve vysokorychlostních vlacích neměly výrazně lišit od cen běžné železnice a pohybovat se kolem jedné koruny za kilometr při současných cenách.

 

\"Zatím jde o velmi orientační cenu, která je kalkulovaná při 60procentní obsazenosti vlaků. Pokud by se cena pohybovala výrazně výše, nebylo by rychlostní spojení tak atraktivní a lidé by se spíše orientovali na cenu,\" uvedl Sosna. Podle něj je tak důležité cenu příliš nenadsadit, aby vlaky nejezdily poloprázdné.

V současnosti Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) předpokládá výstavbu tratí pro rychlosti kolem 300 kilometrů v hodině ve dvou fázích. Mezi prvními vysokorychlostními tratěmi, které chce SŽDC stavět, jsou úseky napojující českou síť do zahraničí. Kolem roku 2030 by se mělo pracovat na spojení Prahy s Německem přes Ústí nad Labem a Drážďany a rovněž přes Plzeň a Mnichov. Na Moravě jde o spojení Brna a Břeclavi s napojením na Vídeň a Bratislavu a dále pak spojení Brno - Přerov.

Vysokorychlostní propojení Prahy a Brna je chystané ve druhé vlně, která je směřovaná k roku 2050. Zde jsou dvě pracovní varianty napojení, jižní větev by měla směřovat přes Benešov a severní přes Havlíčkův Brod. V tomto balíku SŽDC ještě předpokládá spojení z Prahy do Polska buď přes Liberec nebo přes Hradec Králové.

Nejblíže k realizaci je tak spojení do Drážďan, na kterém existuje shoda s německou spolkovou zemí Sasko, uvedl ředitel správy železnic Pavel Surý. Projekt počítá se stavbou 26 kilometrů dlouhého tunelu pod Krušnými horami. Tento příhraniční úsek by měl umožňovat průjezd nákladních vlaků 120kilometrovou rychlostí a osobních vlaků rychlostí do 230 kilometrů v hodině. Navazující úsek do Prahy pak bude připravován pro rychlost do 350 kilometrů pro osobní železnici.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK