Dvanáctiměsíční trvanlivost předplaceného mýtného vychází z novely zákona, která začala platit loni 13. listopadu. Od ní si ministerstvo dopravy slibovalo, že sníží počet vydaných ale nepoužívaných OBU jednotek, ke kterým musí stát vést samostatné účty. Nyní je v mýtném systému registrováno 919.489 účtů k vozidlům podléhajícím zpoplatnění. Pravidelně jich přibývá kolem šesti tisíc každý měsíc.
Propadlé mýtné a deaktivované palubní jednotky patří v drtivé většině zahraničním dopravcům, kteří přes Česko projíždějí jen výjimečně a které k odevzdání nemotivovala kauce 1550 korun a nízké zůstatky na předplaceném a dlouhodobě nevyužívaném mýtném, předpokládá Kapsch. Účty vozidel spojené s propadlými palubními jednotkami (OBU) budou vyřazeny z evidence a tyto jednotky už nebude možné použít pro platbu mýta.
Datum platnosti OBU si mohou dopravci najít prostřednictvím účtů v internetové samoobsluze Ředitelství silnic a dálnic. Dva měsíce před vypršením platnosti je úřad rovněž obesílá e-mailem.
Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Od té doby se vybralo přes 75 miliard Kč. Náklady na provoz mýta činí za letošní rok ke konci září téměř 1,5 miliardy korun, celkově za téměř deset let provozu náklady na provoz i vybudování systému dosáhly 19,7 miliardy korun.