Reuters: Alitalia by mohla zrušit až 2000 pracovních míst

24.11.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Abú Zabí/Milán 24. listopadu (ČTK) - Italská letecká společnost Alitalia by mohla zrušit až 2000 pracovních míst, což je zhruba šestina celkové pracovní síly. Hlavní akcionář, kterým je společnost Etihad Airways, totiž tlačí na rozsáhlé změny, které by ztrátové aerolinky vrátily k zisku. S odvoláním na své zdroje to dnes uvedla agentura Reuters.

Alitalia by také mohla odstavit nejméně 20 letadel a zrušit některé nerentabilní domácí a regionální linky, kde jí konkurují nízkonákladoví přepravci a vysokorychlostní vlaky. Jeden ze zdrojů upozornil, že firma zřejmě zůstane v příštích dvou až třech letech ztrátová, i když propustí zhruba šestinu zaměstnanců a odstaví letadla.

Italská vláda považuje Alitalii za strategický majetek a národní pýchu. Spekulace o propouštění přicházejí ve velmi citlivé době, jen pár dní před referendem o reformě ústavy, na kterém premiér Matteo Renzi postavil svou politickou budoucnost. Referendum se koná 4. prosince.

Alitalia uvedla, že chce představit další fázi svého plánu správní radě a zaměstnancům již brzy, do té doby nebude komentovat žádné spekulace. Společnost Etihad, která v Alitalii vlastní 49 procent akcií, se ke zprávě odmítla vyjádřit.

Aerolinky Etihad v roce 2014 investovaly do Alitalie 560 milionů eur (15 miliard Kč). Jejich investice byla součástí širší záchrany firmy v objemu 1,76 miliardy eur, kterou zorganizovala vláda. Etihad, jehož vlastníkem je vláda emirátu Abú Zabí, si chtěl účastí v záchranném programu rozšířit globální pozici napojením na čtvrtý největší cestovní trh v Evropě. Etihad rovněž slíbil, že vrátí Alitalii do zisku v roce 2017. Dva roky po podpisu smlouvy jsou však aerolinky stále ztrátové a vedení teď studuje několik možností, jak zvýšit příjmy a dostat firmu do zisku. Podle zdrojů ale zatím nepadlo žádné konečné rozhodnutí.

Mezi zvažované možnosti proto patří zrušení 700 až 2000 z celkem 12.700 zaměstnanců. To by mohlo přivést vedení aerolinek do sporu s odbory, které v minulosti stávkovaly proti snaze snižovat náklady, a to v době rušné předvánoční sezony.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK