Tradičně po Dni díkůvzdání přichází tzv. černý pátek, který znamená ve Spojených státech začátek hlavní předvánoční nákupní sezony. Obchodníci v kamenných obchodech tento den nabízejí obrovské slevy. Oblíbenost tohoto dne se však pomalu vytrácí, hlavně kvůli nákupům přes internet a levným nabídkám po celý rok od obchodníků, jako internetového prodejce Amazon.com.
Americké obchody v posledních letech otevírají již na Den díkůvzdání a snaží se zvýšit prodej v obchodech. Mnoho obchodníků však nabízí zboží se slevami na internetu již několik týdnů předem, aby se vyrovnali se slabší poptávkou a tvrdou cenovou konkurencí.
\"Viděli jsem jeden z našich nejlepších dnů na internetu,\" řekl novinářům ve čtvrtek večer generální ředitel diskontního řetězce Target Brian Cornell. Dodal, že internetové tržby rostly dvouciferným procentním tempem, další podrobnosti však neposkytl.
Předvánoční nákupní sezona, která zahrnuje listopad a prosinec, je důležitá pro obchodníky, protože se na celoročních tržbách může podílet až 40 procenty. Obchodníci se snaží přilákat kupující vysokými slevami, které občas dosahují až 85 procent. Internetové nabídky však bývají dřívější a letos jsou podle analytičky Adobe Digital Index Tamary Gaffneyové o něco vyšší než loni.
Podle reportérů agentury Reuters a odborníků v odvětví je však na rozdíl od internetu návštěvnost v obchodech po celé zemi mírná. \"První zprávy ukazují, že je stabilní, v obchodech po celé zemi není příliš rušno,\" řekl prezident maloobchodní konzultační společnosti Customer Growth Partner Craig Johnson.
Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům v roce a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Název černý pátek zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby tak označili dobu, kdy se jejich bilance přesouvá do černých čísel.