Jaké plány s hlavním vlakovým nádražím v Brně máte?
Příprava rekonstrukce byla dlouhá a nesmírně náročná - trvala téměř osm let. A to jednak z důvodu, že jde o nákladnou investici, ale zejména, že jde o historickou secesní budovu, která je památkově chráněná. Dlouho jsme proto hledali architektonické studio, která by bylo schopno v rámci projektu rekonstrukce respektovat památkově chráněnou budovu, ale zároveň vše udělat na vysoké architektonické úrovni. Proto jsme se nakonec rozhodli pro projekt studia RAW architektů Ivana Wahla a Tomáše Rusína, za které hovoří jejich výsledky. Stačí zmínit, že například v roce 2012 na základě jejich projektu byla rekonstruována funkcionalistická Vila Tugendhat od slavného architekta Miese van der Rohe. V roce 2015 byl na základě jejich projektu rekonstruován Zelný trh v Brně.
Jak bude vypadat okolí brněnského nádraží?
Vše se snažíme také koordinovat s magistrátem města a primátorem panem Vokřálem. Celkově by mělo dojít ke komplexní urbanistické proměně nejen nádraží, ale i jeho okolí. To je však plně v kompetenci vedení Brna.
Proč je nutné nádraží rekonstruovat?
Je nutné si uvědomit, že Hlavní vlakové nádraží v Brně je v provozu již od roku 1839 – tedy téměř 180 let a částečně se opravovalo pouze po druhé světové válce a na konci 80. Let. Společně s nádražím v Břeclavi patří navíc mezi nejstarší v republice. Cílem naší rekonstrukce je, aby Brno mělo moderní evropské nádraží včetně nabízených služeb. Aby, když přijedete z Budapešti, Vídně nebo z Prahy jste si mohl v kulturním prostředí dát kávu nebo oběd. Brno se stalo regionálním byznys centrem a je přirozenou křižovatkou cest Praha, Ostrava, Bratislava, Vídeň a musí mít odpovídající nádraží s odpovídajícími službami.
Co má konkrétně rekonstrukce pro běžného uživatele nádraží znamenat?
Výsledkem bude zásadní zlepšení komfortu pro cestující, tedy modernizace pokladen, čekáren, toalet, ale i pro ostatní veřejnost, které nabídne širokou paletu služeb – občerstvení, směnárenskou činnost, taxi, kadeřnictví, lékaři, drobné nákupy, apod. Jedná se o poměrně velkou plochu provozní – 800 m2, komerční – 2 100 m2 a plochu veřejných komunikací a prostor – 1 500 m2.
Kolik bude třeba investovat?
Pro srovnání o tom, jak je náročné projektově i finančně postavit nádraží na „zelené louce“ – můžeme jít do nedaleké Vídně. Samotná stavba nádraží byla zahájena v roce 2007 a plně dokončena v prosinci 2015. Celá stavba stála jednu miliardu eur, tedy přibližně 27 miliard korun a patřila k největším projektům v oblasti infrastruktury Rakouska všech dob. Brno je plánováno na 3-4 roky – zahájí na přelomu 2017/2018 a počítáme s celkovými investicemi 250 milionů korun.
Jak bude nádraží provozováno? Nemůže se stát něco podobného jako v Praze, kde se okolo rekonstrukce a pronájmu Hlavního nádraží množí spory?
Na základě smlouvy s Českými drahami jsme povinni nádraží rekonstruovat a mít ho pak 32 let v pronájmu. (Smlouva začala platit v roce 2008 s pronájmem nádraží na celkem 40 let). Pokud se mě ptáte, zda nemůže projekt dopadnout podobně jako rekonstrukce Hlavního nádraží v Praze tak jde o špatné srovnání. Italská firma nestihla včas opravit historickou Fantovu kavárnu a de facto tím porušila smlouvu. My opravíme vše včas. To garantuji. My jsme silný partner, za kterým stojí v Brně výsledky-realizoval jsem například v letech 2007-2010 výstavbu administrativního projektu Triniti v hodnotě 1,1 miliardy korun nebo projekt bytového domu v Masarykově čtvrti za 300 milionů korun. Jsme patrioti, kteří rozumí situaci a jde jim o to, aby Brno mělo důstojné nádraží evropské úrovně - je to pro nás i dost osobní záležitost jako místních podnikatelů.