Nyní o vzniku STK rozhodují kraje, které přidělují jednotlivým provozovatelům licence. Nový návrh stanoví, že kraj může přidělit novou licenci, pokud je kapacita existujících STK na daném území naplněna z 80 procent. Zároveň se budou porovnávat data z registru vozidel, tedy počtu vozidel hlášených na daném místě a z informačního systému, který data ze stanic technické kontroly shromažďuje, řekl ČTK Kolovratník.
Nová STK by tak měla vzniknout jen tam, kde je kapacity nedostatek, například v okolí Prahy. Podle modelových propočtů by se tak počet stanic mohl zvýšit z nynějších zhruba 370 o 15 procent, uvedl poslanec.
To se ale podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) nestane. \"Podle mě se tím zabetonuje pozice STK a nezvýší se tím jejich počet ani o jedno,\" uvedl ministr. Pokud se propočítají stanovené podmínky, nebude jim schopen vyhovět ani jeden okres, dodal s tím, že změna zákona tak jednoznačně vyhovuje stávajícím provozovatelům stanic, kteří si podle něj nynější podobu zákona prolobovali.
Zvýšení počtu STK, které ministerstvo oznámilo letos v květnu, mělo zvýšit komfort motoristům a puštěním konkurence mezi současné provozovatele i snížit ceny za prohlídky. Proti návrhu ale protestovali provozovatelé, podle kterých by rozvolnění pravidel snížilo standard prováděných kontrol.
Samotný zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, jehož je tento návrh součástí, umožňuje vyřídit registraci vozidla na všech úřadech obcí s rozšířenou působností. Doposud musejí motoristé chodit vyřizovat změny v registru vozidel pouze na úřady podle svého bydliště nebo sídla firmy.