Dnes začala elektronická evidence tržeb pro hotely a restaurace

01.12.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 1. prosince (ČTK) - Provozovatelé restaurací a hotelů od dnešní půlnoci začali elektronicky evidovat tržby. Týká se to zhruba 40.000 podnikatelů. V účinnost vstoupil zákon o elektronické evidenci tržeb (EET), jehož zavedení patří mezi stěžejní projekty vládní koalice. Vláda si od evidence slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků.

Zároveň se startem elektronické evidence tržeb klesla daň z přidané hodnoty v oblasti stravovacích služeb z 21 na 15 procent s výjimkou alkoholických nápojů. Podnikatelé, kterých se evidence týká, rovněž budou moci uplatnit jednorázovou slevou na dani 5000 korun jako kompenzaci zvýšených nákladů, které jim nastanou v souvislosti s EET. Slevu mohou podle Lenky Falešníkové z poradenské společnosti BDO Tax uplatnit pouze podnikající fyzické osoby, právnických osob se netýká.

Ne všechny tržby v restauracích ovšem od dneška podléhají evidenci tržeb. Podle metodiky ministerstva financí nebudou muset podnikatelé evidovat prodej jídla sebou. Ten spadá pod dodání zboží, kterého se EET týká od 1. března 2018. Restaurace ale mají možnost takové tržby dobrovolně evidovat. Například restaurace McDonald´s nebudou mezi jednotlivými druhy příjmů rozlišovat a budou evidovat všechny tržby. Naopak společnost CrossCafe má nastavené pokladní systémy tak, že odesílají pouze informace o nákupech konzumovaných v provozovně.

Finanční správa minulý týden oznámila, že v prvních týdnech fungování EET nebude postihovat drobná nebo formální porušení zákona. Zásadní nerespektování zákona nebo jeho ignorování správa tolerovat nebude. K zásadnímu porušení například patří, že obchodník nebude mít zařízení pro evidenci tržeb. Sankce může dosáhnout až 500.000 korun, nebo uzavření provozovny. Podle odhadu dodavatelů pokladen potřebných pro EET toto zařízení dosud nemá až 30 procent podnikatelů, kteří mají tržby ode dneška elektronicky evidovat.

Po hotelech a restauracích se budou muset od března příštího roku zapojit do EET maloobchodní a velkoobchodní firmy. Stánkový prodej občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, například na festivalech, se do evidence zapojí od března 2018, stejně jako prodej na farmářských trzích nebo služby účetních, advokátů i lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí například kadeřnice, vybraní řemeslníci, opraváři domácích spotřebičů nebo astrologové.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK