Současná smlouva s Českými drahami skončí v prosinci 2019 a kraj zatím neví, jak bude vypadat železniční regionální doprava po tomto datu. Hanák však přiznává, že je pod časovým tlakem. Vyrobit 31 vozů, které by mohly být nasazeny od prosince 2019, je prakticky nereálné. \"Předpokládáme, že bychom vlaky dostali spíš v roce 2020 či 2021,\" odhadl Hanák. Jak by vypadala doprava do té doby, není zřejmé. \"Každopádně však nelze dopustit, aby nebyla zajištěná dopravní obslužnost,\" doplnil.
Kraj chce ve výběrovém řízení najít výrobce, který za 5,5 miliardy dodá 25 vlaků s kapacitou 310 lidí a šest s kapacitou 140 lidí. \"Ze svých zdrojů by kraj také 30 let platil dopravci 5,8 miliardy za kompletní servis vozidel,\" uvedl Hanák. Podle výpočtů kraje tak lze ušetřit čtyři miliardy oproti modelu, kdy dopravce provozuje vlastní vlaky.
Opci na nákup dalších 11 vlaků za 1,6 miliardy by kraj využil v případě, že se podaří elektrizovat některé další tratě.
Kraje již několik měsíců čekají na vypsání dotační výzvy ministerstvem dopravy. V lednu se má Hanák potkat s ministrem Danem Ťokem (ANO) a očekává, že se dozví termín.
Nově nakoupené vlaky by však podle Hanáka nepokryly kompletně potřebu a navíc se neřeší pokrytí dopravy na neelektrizovaných tratích. \"Počítáme s tím, že dopravce by musel mít i své vlaky,\" doplnil Hanák.
O nákupu vlaků do vlastnictví uvažují i některé další kraje, Hanák však uvedl, že Jihomoravský je v přípravě nejdál. Proto věří, že se podaří získat peníze na kompletní zakázku a ne pouze na její část.