\"Jedním z klíčových parametrů pro bezpečnostní dohled nad zprovozněným úsekem dálnice D8 bude kontinuální monitoring na stávajících pozorovacích objektech, průběžná dokumentace nových geologických skutečností a stavu svahu pod kótou Kubačka a kamenolomem Dobkovičky a jejich geologicko-geotechnické a hydrologické/hydrogeologické (příp. meteorologické) vyhodnocení v rámci definovaných provozních podmínek,\" píše se v materiálu.
Vláda bude dostávat pravidelnou informaci ministerstev dopravy a životního prostředí s vývojem situace na dálnici a v jejím okolí. Pokud čidla zaznamenají nestabilitu území, je připraveno proměnlivé značení, které úsek uzavře. \"I kdyby v budoucnu byla nějaká dopravní omezení, je vůči řidičům férové dálnici otevřít, pokud je bezpečná a může jim už nyní sloužit,\" uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
V plánu jsou ještě práce, které nebrání provozu. Těmi jsou například vegetační úprava podél dálnice, terénní úpravy, rekultivace nebo dokončování mostů. Práce by měly být hotové do srpna.
Dvanáctikilometrový úsek přes České středohoří byl stavebně velmi náročný. Trasa dálnice vede nad mimořádně vzácným Opárenským údolím. Ťok se v pondělí odpoledne setká se starostkou Prackovic, tedy obcí, nad kterou nově otevíraná trasa vede. Budou jednat o způsobu financování oprav a rekonstrukcí silniční infrastruktury.
Na estakádě u Prackovic museli stavbaři před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část už dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun metrů krychlových náspu. S velkými potížemi se potýkali také nad Litochovicemi, kde se v roce 2013 po intenzivních deštích utrhl kus svahu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Nestandardní byl i úsek u Řehlovic. Kvůli velkému stoupání museli stavaři umístit dálnici do zářezu. Při něm narazili i na hnědé uhlí.
Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet navýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.