\"Dohodli jsme se na tom, že problémy, které stavba vyvolala, budeme chtít řešit. Jsme připraveni obci pomoci nad rámec toho, co vyvolala stavba,\" prohlásil Ťok.
Ministr starostce slíbil, že jeho ministerstvo určitě zajistí peníze na opravu kanalizace, zejména čističky. Náklady jsou zhruba 15 milionů korun. Nedořešený odvod vody ze stavby dálnice podle starostky způsobuje, že při dešti kanalizace nápor vody nezvládá. \"Problém je rozsáhlý, jsou tu různé vody, sesuvy. Obyvatelé se na mě obracejí kvůli sklepům plným vody a bláta,\" řekla dnes starostka obce, v níž žije 600 lidí.
Vedle opravy čistírny odpadních vod by chtěla obec pomoci s celým systémem odvodňovací kanalizace. \"Naše problémy jsou specifické, jsme pod dálnicí, ve složitém sesuvném území,\" uvedla starostka.
Ministerstvo dopravy podle Ťoka také zaplatí opravu místních komunikacích, po kterých vozila těžká nákladní auta materiál na stavbu dálnice. \"A domluvili jsme se i na tom, že monitorovací body, které budou monitorovat území (na dálnici), rozšíříme do katastru obce,\" řekl ministr. Bezpečnost celé oblasti se tím podle něj zvýší. Obec zároveň bude dostávat informace, které monitorovací systém bude mít. \"Bezpečí bude zajištěno, silnice opraveny,\" poznamenala Křešová. \"Rádi bychom zabránili všem možným krizovým stavům, které jsme v minulosti zažívali,\" doplnila.
S Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) budou Prackovice řešit ještě otázku hluku. \"V současné době bude probíhat předčasné užívání stavby, chtěli bychom požádat o monitoring hluku u domů nejblíže dálnici, do údolí se totiž hluk dobře nese,\" uvedla starostka. Dodala, že se těší na otevření chybějícího úseku podobně jako starostové dalších obcí podél Labe i v Českém středohoří, přes které projíždějí stovky kamionů denně.
Stavbu chybějícího úseku D8 provázejí problémy, na estakádě u Prackovic museli stavbaři před několika týdny rozebrat kvůli propadu podpěry mostu část už dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc metrů krychlových náspu.
S velkými potížemi se stavbaři potýkali také nad Litochovicemi, kde se v roce 2013 po intenzivních deštích utrhl kus svahu. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a značně poškodil i nedalekou železniční trať. Nestandardní byl i úsek u Řehlovic. Kvůli velkému stoupání museli stavbaři umístit dálnici do zářezu. Při něm narazili i na hnědé uhlí.
Podle materiálu pro středeční jednání vlády je dvanáctikilometrový úsek dálnice D8 přes České středohoří bezpečný a připraven na otevření naplánované na 17. prosince. Území sesuvu Dobkovičky i Prackovická estakáda budou ale nepřetržitě monitorovány a vláda má dostávat pravidelné informace o vývoji. Dálnici také ještě čekají dílčí práce mezi Bílinkou a Řehlovicemi, nebudou ovšem už bránit běžnému provozu.