Pivovar Asahi kupuje za 7,3 miliardy eur Prazdroj a další značky

13.12.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tokio/Praha 13. prosince (ČTK) - Plzeňský Prazdroj a další východoevropské pivovary koupí za 7,3 miliardy eur (197,3 miliardy Kč) japonská skupina Asahi Group Holdings. Japonci se na tom dohodli se společností Anheuser-Busch InBev, převzetí ale ještě podléhá souhlasu Evropské komise a evropského antimonopolního úřadu. Podle mluvčí Plzeňského Prazdroje se předpokládá, že proces bude završen v polovině příštího roku.

Asahi kromě Plzeňského Prazdroje koupí i polské značky Tyskie a Lech, slovenský Topvar, maďarský Dreher a rumunský Ursus. Jde o pivovary, které byly před říjnovým sloučením s AB InBev ve vlastnictví společnosti SABMiller. Prodej aktivit byl součástí podmínek převzetí SABMilleru ze strany konkurenta Anheuser-Busch InBev, jinak by Evropská komise spojení nepovolila kvůli příliš silnému postavení na daném trhu.

Podle agentury Reuters jde o zatím největší převzetí zahraničních pivovarnických aktivit ze strany některého z japonských pivovarů. Asahi se už dříve dohodla na převzetí některých značek SABMilleru, jako je Peroni a Grolsch, za 2,55 miliardy eur (68,9 miliardy Kč). Podíl zahraničních aktivit na celkových tržbách Asahi se díky převzetí východoevropských značek zvýší téměř na čtvrtinu z říjnových 16 procent. Expanzí v zahraničí se firma snaží kompenzovat slabý růst na domácím trhu.

Odkup Prazdroje a dalších značek japonskou skupinou Asahi je podle odborníků oslovených ČTK pro plzeňský pivovar dobrou zprávou. Japonci byli jedinou pivovarnickou skupinou, ostatní zájemci byli spíše investičního rázu, uvedl předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich. Podle něj by se na samotné výrobě piva nic měnit nemělo. Bývalý ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý se domnívá, že by se novým vlastníkům vyplatilo prodat nově nabytá aktiva mimo Českou republiku a nechat si jen české výrobce. Podle šéfredaktora časopisu Pivo, Bier & Ale Pavla Borowiece může Asahi plzeňskému pivovaru nabídnout dobrou distribuční síť v Asii. V Evropě se podle něj už více piva pít nebude, zajímavé pro export budou asijské a africké trhy.

Otázkou podle oslovených odborníků zůstává, zda nový vlastník pivovaru nepřesune pod sebe výrobu značek, které v Česku a dalších evropských státech vaří pod licencí u jiných pivovarů. V Česku jde o Asahi Super Dry, které se vyrábí od roku 2000 v Pivovarech Staropramen. Veselý hovoří o jistém přesunu, mluvčí pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová možné spekulace odmítla komentovat.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký (ČSSD) doufá, že nový majitel Plzeňského Prazdroje zachová v Plzni výrobu, zaměstnanost i dobrou pověst plzeňského piva. Připomněl, že s Japonci má město dobré vztahy - například s Panasonikem, který působí už 20 let v průmyslové zóně Borská pole.

Plzeňský Prazdroj je největší pivovarnickou skupinou v České republice. Jeho hrubý zisk v uplynulém finančním roce, který skončil v březnu, vzrostl o pět procent na 3,7 miliardy Kč. Tržby se zvýšily o 3,3 procenta na 14,4 miliardy Kč. Od privatizace na konci 90. let mění Prazdroj vlastníka už potřetí. V roce 1998 jej od státu získala prostřednictvím banky IPB japonská Nomura. Rok nato pivovar prodala jihoafrické společnosti SAB, ta se následně spojila s americkou společností Miller a ve společném podniku zůstal pivovar do letoška.

AB InBev se na převzetí SABMilleru dohodl loni a transakci v hodnotě 79 miliard liber (2,5 bilionu Kč) dokončil v říjnu. Upevnil si tak pozici největšího světového výrobce piva. Nová společnost má pod kontrolou zhruba 27 procent světového trhu s pivem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK