Současná podoba zákona povinnosti zprostředkovatelů neošetřuje. \"Zavedení těchto povinností směřuje ke zefektivnění ochrany cestujících, neboť v případě poškození cestujícího při přepravě (například předražením) bude možné efektivně sankčně postihnout poskytovatele služby (řidiče a dopravce) a rovněž pro cestujícího bude možné efektivněji vymoci náhradu škody,\" uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy. Proti původnímu návrhu ale snížilo půlmilionovou horní hranici sankce.
Dalším smyslem zákona je ochrana trhu taxislužby proti nekalé konkurenci, která služby provádí bez patřičných oprávnění. \"Takové osoby získávají neoprávněnou konkurenční výhodu před oprávněnými podnikateli, neboť mají celkově nižší náklady na poskytování služeb, kdy nemusí vynakládat prostředky na dodržování zákonných předpokladů a povinností a mohou se vyhýbat daňovým povinnostem,\" uvedlo ministerstvo dopravy.
O způsobilost šoféra taxislužby může podle návrhu řidič přijít hned po prvním závažném přestupku, jako je například předražování jízdného, nebo nepoužití taxametru. Současný zákon umožňuje zbavit řidiče oprávnění až po opakovaném přestupku. Zároveň návrh požaduje zefektivnění kontrol taxislužeb. V návrhu je například uvedeno, že se kontrola může uskutečnit v cizím jazyce a je možné z ní pořizovat audio i videozáznam bez vědomí kontrolovaného řidiče.
Kromě taxislužby se novela týká veřejné linkové dopravy například ohledně ochrany linek provozovaných v rámci veřejné služby proti komerčním linkám. Umožní například nevydat licenci dopravci komerční linky, který by chtěl provozovat komerční dopravu v trase a čase objednaného veřejného spojení, a tím snižoval tržby dopravy spoje objednaného v závazku veřejné dopravy.