\"Se změnami prodejních technik a rozvojem obchodování na internetu chceme zajistit účinnější dozor kontrolních orgánů ČOI a robustněji ochránit spotřebitele. K tomu musí být ČOI vybavena odpovídajícími nástroji včetně těch legislativních,\" uvedl Mládek.
V současnosti musejí inspektoři často prokázat svoji identitu například při kontrolách autobazarů či předváděcích akcí. Z toho pro ně může plynout nepřiměřené riziko. \"Na předváděcích akcích žádají před vstupem organizátoři běžně občanský průkaz, znají pravou identitu inspektorů a vytvoří si seznam, který si případně rozešlou. A podruhé již inspektora dovnitř nevpustí, protože jejich identita je jim známá,\" uvedl již dříve k návrhu mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
V případě, že existuje podezření na protiprávní jednání, počítá návrh s tím, že by inspektoři mohli vstupovat do prostorů podnikatele, s výjimkou obydlí. Při kontrolách na tržnicích se podle inspekce běžně stává, že při kontrole prvního stánkaře kontrolovaná osoba ostatní stánkaře varuje, a ti pak zamykají zboží do kontejnerů.
Novela také zpřísňuje podmínky kontrolního nákupu, protože inspektoři ČOI mají v praxi často potíže vyřídit vrácení peněz za kontrolní nákup poté, co jej vrátí.
ČOI by rovněž mohla podle návrhu jednodušeji zjišťovat informace o provozovatelích e-shopů, které nelze běžnou cestou zjistit a nelze je tedy kontaktovat. Nově by tak o ně mohla žádat například majitele webhostingových služeb, který by měl ze zákona povinnost jí je poskytnout.