Liberalizace v oblasti osobní železniční přepravy, která je cílem takzvané politické části železničního balíčku, s sebou přinese například i povinnost vypisovat od roku 2023 celoevropská nabídková řízení na smlouvy o veřejných službách pro železnice. Dosud se v mnoha zemích zakázky přidělují napřímo. Platnost takto uzavřených smluv bude ale muset až na výjimky skončit do konce roku 2022.
\"Věřím, že to bude ku prospěchu českých občanů,\" řekl v rozhovoru poskytnutém ČTK a Českému rozhlasu poslanec Pavel Svoboda, který působí v parlamentním výboru pro dopravu a cestovní ruch a který osobní železniční dopravu v Česku sám využívá. \"Mohu bez obalu říci, že České dráhy potřebují konkurenci jako prase drbání,\" dodal Svoboda. Přijaté předpisy podle něj povedou k vyšší úrovni služeb a možná i ke snížení cen. \"Ostatně máme tu zkušenost i z trasy Praha - Ostrava,\" řekl europoslanec.
Podle Svobody je úprava i sociálně ohleduplná k zaměstnancům pracujícím na tratích, které dosud nepodléhaly veřejné soutěži, což se v České republice týká zaměstnanců Českých drah. V jejich případě se totiž bude uplatňovat platná evropská směrnice o přebírání dosavadních zaměstnanců novým poskytovatelem služeb, vysvětlil europoslanec. \"Práva zaměstnanců jsou chráněna,\" zdůraznil.
Podle europoslance a dalšího člena výboru pro dopravu a cestovní ruch Pavla Teličky je balíček v některých oblastech krokem správným směrem. \"Neměli bychom do budoucna už vidět jako pravidlo dávání zakázek takříkajíc z ruky, ale naopak soutěž,\" uvedl. Už dnes je podle něj vidět na trase z Prahy do Ostravy, že vyšší konkurence má pozitivní vliv na kvalitu i cenu železniční dopravy. \"Byl bych rád, kdyby to bylo pravidlem na dalších dálkových tratích, ale i regionálních tratích,\" dodal. V oblasti oddělení provozovatele od vlastníka železniční infrastruktury se podle Teličky kvůli tlaku socialistů ale podařilo dosáhnout jen velmi málo.
První část železniční reformy - takzvaný technický pilíř - europarlament schválil už letos v dubnu. Cílem této části balíčku je postupně nahradit národní technické předpisy v železniční dopravě celoevropskými, a zajistit tak slučitelnost infrastruktury i vagonů a lokomotiv pro používání na železniční síti v celé Evropě. Členské země na základě tohoto předpisu budou mít i povinnost kontrolovat, zda například strojvedoucí dodržují pravidla týkající se pracovní doby, doby řízení a odpočinku. Nové pravomoci dala technická část reformy také Evropské železniční agentuře (ERA).