\"Pomáhá lidem nejen na silnici, ale i těm, kteří bydlí podél té bývalé trasy,\" uvedl Tillich. Doposud jezdili řidiči přes České středohoří přes obec Velemín na Teplice nebo z Lovosic podél Labe do Ústí nad Labem. Například autobusový dopravce RegioJet již oznámil, že po zprovoznění posledního úseku dálnice se zrychlí spojení mezi Prahou, Drážďany a Berlínem o 20 až 30 minut na rovné čtyři hodiny.
Saský předseda vlády také poděkoval české vládě za úsilí ve věci výstavby rychlého železničního spojení mezi Prahou, Drážďany a Berlínem. Železniční doprava nyní vede koridorem údolí Labe a podle Tillicha obtěžuje občany vysokým hlukem. \"Přejeme si vybudování rychlého železničního spojení, které by bylo i ekonomickým přínosem pro obě země,\" uvedl Tillich.
Také saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig, který také byl na dnešním otevření trasy D8 přes České středohoří, druhým zástupcem Německa, poukázal na nutnost stavby vysokorychlostní železnice. \"Podařilo by se nám nákladní dopravu dostat na železnici a obyvatelům by se ulevilo od hluku,\" uvedl Dulig.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) předpokládá, že kolem roku 2030 by se mělo pracovat na spojení Prahy s Německem přes Ústí nad Labem a Drážďany a rovněž přes Plzeň a Mnichov.
Právě spojení do Drážďan je nejblíže realizaci. Projekt počítá se stavbou 26 kilometrů dlouhého tunelu pod Krušnými horami. Tento příhraniční úsek by měl umožňovat průjezd nákladních vlaků 120kilometrovou rychlostí a osobních vlaků rychlostí do 230 kilometrů v hodině. Navazující úsek do Prahy pak bude připravován pro rychlost do 350 kilometrů pro osobní železnici.
fir jpt