Poslední část dálnice D8 je s omezením ve středohoří otevřená

17.12.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Radejčín (Ústecko) 17. prosince (ČTK) - Poslední část dálnice D8 z Prahy do Německa se dnes otevřela. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je u prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu, potížemi by se měla zabývat v pondělí vláda. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nevyloučil, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je ale dálnice bezpečná, nemá informace o tom, že by byl důvod dnes otevřený úsek zcela uzavřít. Slavnostního otevření se účastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana, který v projevu kritizoval takzvané zelené aktivisty. Stavba 94 kilometrů dlouhé dálnice D8 trvala 32 let.

Řidiči vjedou na dvanáctikilometrový úsek dnes večer. Otevření trasy přes České středohoří, která stála před deset miliard korun, uleví okolním obcím. Komunikace I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem sloužila jako objížďka nedokončeného úseku dálnice. Druhá vedla z Lovosic přes obec Velemín do Teplic. Obě hodnotí policie jako velmi nebezpečné. Podle krajské policie je dlouhodobý odhad roční ztráta sedmi lidských životů na obou ramenech objezdových tras, a to včetně průjezdů městy Teplice a Ústí nad Labem.

Že bude poslední úsek D8 přes České Středohoří zprovozněn s omezením, oznámilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek večer. Důvodem jsou výsledky měření v nestabilním svahu. Omezení se týká asi dvoukilometrového úseku nad Prackovicemi. Doprava je svedena do jednoho dálničního pruhu. Podle Ťoka je stavba provozuschopná a bezpečná. \"To, co se stalo je, že při stavebních pracech, konkrétně při injektáži, to podloží začalo někde hluboko ve 20 metrech nebo ve 14 metrech v druhé sondě vykazovat pohyb, takže my jsme ho začali sledovat,\" řekl ministr. Podobná věc se podle něj už jednou stala, když se dělaly odvodňovací stěny. Podloží se poté uklidnilo v řádu dní, týdnu, uvedl. Předpokládá, že je to stejná reakce a že se v blízké době provoz vrátí i na druhou stranu.

Podle ředitele ŘSD Jana Kroupy potrvá omezení několik týdnů. \"Pokud budu na hraně nějaké nejistoty, tak si vyberu to, že to ještě nezprovozníme a budeme čekat až budeme mít absolutní jistotu. U té druhé strany tu jistotu máme stejně jako na celém zbytku úseku, takže není důvod, proč bychom tam dopravu nepustili,\" vysvětlil Kroupa.

Zeman při otevření připomněl, že před 15 lety otevíral jako premiér šestnáctikilometrový úsek z Roudnice nad Labem do Lovosic a položil řečnickou otázku: Proč poslední úsek trval dalších 15 let? \"Odpověď je velice prostá, ve vašem kraji řádili a dosud řádí takzvaní zelení aktivisté,\" řekl. To jsou podle Zemana lidé, kteří podávali jednu žalobu za druhou a když to prohráli, tak se odvolávali. \"A díky těmto soudním komplikacím tito bojovníci za čistotu ovzduší strpěli, že kamiony na serpentinách přes středohoří čoudí desetkrát víc, než by čoudily na dálnici,\" podotkl prezident. Předseda ekologické organizace Děti Země Miroslav Patrik kritiku čekal, Zemanovy antiekologické postoje jsou dobře známy, řekl ČTK.

Dnešního slavnostního otevření se vedle Zemana účastnila řada českých a německých politiků. Za českou stranu například ministr financí Andrej Babiš (ANO), ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nebo hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček (KSČM). Naopak chyběl premiér Sobotka. Za německou pak předseda vlády Svobodného státu Sasko Stanislaw Tillich a saský ministr hospodářství, práce a dopravy Martin Dulig. Podle Tillicha je otevření posledního úseku dálnice D8 velkým dnem nejen pro obyvatele Saska, Česka, ale celého Německa. Dálnice D8 spojuje Prahu přes Ústí nad Labem s Drážďany a Berlínem. Je to druhá dálnice přes Českou republiku do Německa.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK