Problémy, které by se mohly odrazit i v dostupnosti veřejné dopravy, podle předsedkyně asociace mohou být například v Královéhradeckém nebo v Ústeckém kraji. V jejich smlouvách totiž podle stanoviska Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže není příliš prostoru pro změny podobného rozsahu.
\"Potřebujeme uzavřít dané dodatky ke smlouvám, ale musíme mít jistotu, že postupujeme v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,\" uvedla Vildumetzová. Přestože ani stanovisko ministerstva nebude právně závazné, může krajům ukázat způsob, jak v této věci postupovat.
Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 78 Kč nebo jim byl nově zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.
\"Zda firmy skutečně platy šoférům navýšily, poznáme až z prvních lednových výplat. Očekáváme ale, že všichni budou tuto povinnost plnit,\" řekl ČTK předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Podle něj stále v oboru autobusové dopravy chybí na 6000 šoférů. Noví se totiž zatím příliš nehrnou, pokud nevidí, že se situace v odměňování šoférů zlepšila.
Podle Svazu dopravy se průměrné mzdy šoférů linkových autobusů loni pohybovaly v rozmezí 22.000 až 23.000 korun hrubého. Tato čísla jsou ale podle Pomajbíka dosahována při započítání velkého počtu přesčasů. O něco vyšší platy uvádí Český statistický úřad, podle kterého je průměrná mzda řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají 26.859 korun. Ta ale zohledňuje i platy mnohdy lépe ohodnocených šoférů MHD.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by nové soutěže měly snáze zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.
cfr rot