Rozšíření vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost nicméně jako optimální označila střední variantu rozšíření o 474,1 kilometru.
\"Je v kompetenci vlády přijmout rozhodnutí. Pro nás je ale překvapující, že se zaplatí analýza renomované poradenské firmy, jejíž závěry se neberou v potaz,\" uvedl prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák. Tomu navíc vadí, že nebyla vypracována analýza dopadu rozšíření na tuzemské dopravce.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun.