Vybudováním dálnice D8 kamenolom v Dobkovičkách přišel o silniční spojení. Aby se materiál z lomu mohl vozit k dálnici a dopravovat dál, musel by stát vybudovat novou mimoúrovňovou křižovatku.
Ťok místo toho navrhuje lom zavřít a zaplatit za něj cenu odpovídající nepostavené křižovatce. \"Napadlo mě, že by se za tyto peníze ten lom prostě odkoupil, stát by ho dal do speciálního státního podniku, který se lomy a doly a jejich sanací zabývá,\" řekl dnes Ťok novinářům. Návrh považuje za \"elegantní řešení\" sporu mezi majitelem lomu a státem. \"Pokud se nedohodneme, rozhodne soud,\" uvedl.
Podotkl, že situaci chce řešit ve prospěch lomu i obcí, které jsou zatíženy dopravou. \"Mám čas do října, pokud bych to měl vyřešit já, byl bych rád, aby to bylo do října,\" uvedl na dotaz ohledně termínu výkupu.
Ústecká krajská organizace Strany zelených nepovažuje stavbu křižovatky kvůli dopravě materiálu z lomu za nutnou. ČTK dnes sdělila, že by bylo možné k dopravě použít železniční trať, která vede v blízkosti lomu. Trať sice zasáhl sesuv půdy, který poničil i dálnici, pracuje se ale na její obnově a měla by být zprovozněna v roce 2020. Podle zelených se do té doby dá vybudovat vlečka do lomu.
Sesuv rozestavěnou dálnici poničil před více než třemi lety u Litochovic. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 asi v délce 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať.
Stát vychází ze znaleckého posudku, který za viníka sesuvu označil kamenolom. Podle zprávy Ústavu struktury a mechaniky hornin Akademie věd by nehodě nezabránilo ani zajištění rozestavěné dálnice proti sesuvu. Svah by se kvůli nadměrným srážkám a zatížení odtěženou zeminou na úpatí lomu utrhl stejně, sesuv by ale nedosáhl až k dálnici. Škoda, kterou ministerstvo odhadlo na miliardu korun, by tak byla nižší.
Správa ústavu rovněž hovoří o tom, že v místě hrozí další sesuvy podobné tomu z léta 2013. Dálnice D8 je od 17. prosince otevřená řidičům. Kvůli nestabilnímu podloží na trase v Českém středohoří je ale u takzvané prackovické estakády provoz sveden na jeden ze dvou mostů. Jde o úsek, kde silničáři odhalili pohyb mostních podpěr.