Mzdy řidičů autobusů by se měly podle dohody vlády a odborů zvýšit v letošním roce zhruba o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Vzrůst má i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 Kč na hodinu na 78 Kč. Nově by měl být zaveden příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 Kč za hodinu. Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 korun měsíčně. V kalendáři navíc přibyl další svátek, i ten náklady zvýší.
Podle odhadu regionálních dopravců to zvýší náklady na kilometr. Loni kraj za kilometr platil v průměru 28,40 Kč, zvýšení mezd náklady zvedne o dalších bezmála pět korun, což představuje nárůst až o 17 procent.
Dopravci zvýšené mzdy vyplatit musí bez ohledu na to, zda jim kraj nebo stát pomohou. Třeba pro největšího dopravce v Libereckém kraji BusLine to znamená vyplatit měsíčně na mzdách zhruba šest milionů korun navíc. \"My jsme schopni ty náklady nést tak jeden až dva měsíce,\" řekl již dříve ČTK předseda představenstva Radek Chobot. Firma má podle něj zhruba 850 řidičů a veřejnou regionální dopravu zajišťuje nejen v Libereckém kraji, ale i sousedních krajích Ústeckém a Královéhradeckém.
Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji devět dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Smlouvy s dopravci má kraj uzavřené do konce roku 2018, kdyby jim teď dotaci na kilometr zvýšil, porušil by podle ministerstva pro místní rozvoj zákon o veřejných zakázkách. \"My můžeme zvýšit cenu maximálně o deset procent, což ale nepokryje zvýšení nákladů na platy řidičů,\" řekla Volfová. Věří, že se nakonec řešení podaří najít a kraj bude moci dopravcům pomoci.