Dlouhodobě uzavřené smlouvy krajů s dopravci se změnami nepočítají. Kdyby teď kraje dotaci na kilometr zvýšily, porušily by podle ministerstva pro místní rozvoj zákon o veřejných zakázkách. Úřad je připraven krajům s úpravou smluv pomoci, nemůže ale dělat arbitra těchto vztahů či do nich jinak vstupovat. Ministryně Karla Šlechtová (ANO) se v pátek setká s odboráři dopravních podniků, kteří vyhlásili kvůli zvýšení mezd stávkovou pohotovost v autobusové dopravě v Ústeckém kraji.
\"Zvýšení mezd řidičů autobusů znamená v Karlovarském kraji odhadem sumu 20 až 25 milionů korun, kterou momentálně v krajském rozpočtu nemáme a předpokládáme, že se na úhradě bude podílet stát,\" řekl hejtmančin náměstek Martin Hurajčík (ANO). Podobné je to například v Jihočeském kraji. Chce prostřednictvím dopravní komise Asociace krajů na vládu vytvořit tlak, aby pomohla tuto situaci řešit a uvolnila na mzdy finance. Uvedl to krajský radní pro dopravu Jan Kubík (ANO).
\"Vůbec nepřipouštíme možnost, že by na to zvýšení mezd zaměstnavatelé nepřidali,\" řekl předseda Odborového sdružení dopravy (OSD) Luboš Pomajbík. Povinnost dodržovat státem stanovenou výši minimálních mezd leží podle šéfa dopravních odborů právě na bedrech autobusových dopravců. Protože ale mají s kraji dlouhodobě uzavřené smlouvy s velice nízkými cenami, je požadavek dopravců na navýšení plateb od krajů regulérní.
O případných protestech, například v podobě stávky, odbory rozhodnou až po lednových výplatách, řekl Pomajbík. Pozastavil se ale nad tím, že kraje doposud nemají na zvýšení mezd připravené peníze. Nařízení vlády ohledně zvyšování mezd je známé od loňského října, až nyní v polovině ledna kraje řeší, kde vezmou peníze, poznamenal.
Zatím stávkovou pohotovost v souvislosti se mzdami šoférů vyhlásili odboráři v Ústeckém kraji. Dopravci podle nich nemají na zvýšení mezd peníze. Kraj, který sice peníze má, nyní hledá legální cestu, jak platby na mzdy šoférům navýšit. Problémem s navyšováním mezd by se měla 19. ledna zabývat dopravní komise Asociace krajů.
Podobná situace je v Libereckém kraji. Na zvýšení mezd má připraveno 60 milionů Kč. Podle právních analýz ale uzavřené smlouvy neumožňují prostřednictvím dodatků tyto peníze na mzdy šoférů použít.
Příznivější situace je naopak ve Zlínském kraji, kde je 73,5 milionu Kč už součástí schváleného rozpočtu a kraj je dopravcům vyplatí na základě dodatku ke stávajícím smlouvám. I v Olomouckém kraji žádné problémy se zvyšováním platů řidičů autobusů podle mluvčí hejtmanství Kamily Navrátilové nejsou, protože mzdové podmínky jsou ošetřeny ve smlouvě s dopravci, kteří zajišťují autobusovou dopravu. \"Smlouva kopíruje aktuální nařízení či legislativu, která se týká platů,\" řekla Navrátilová.
Středočeské hejtmanství minulý rok přispělo na autobusovou dopravu 740 miliony korun, letos to bude o 124 milionů Kč více. Jde o úhradu prokazatelné ztráty u objednávané autobusové dopravy. \"Středočeský kraj potřebné finanční prostředky zapracoval do výdajové části rozpočtu na rok 2017,\" řekla Helena Frintová z tiskového oddělení hejtmanství. Kraj podle ní každý rok uzavírá dodatky ke smlouvám s dopravci kvůli aktualizaci ekonomických a technických parametrů smlouvy pro konkrétní období. Loňská průměrná tarifní mzda u středočeských dopravců se pohybovala kolem 75 korun na hodinu, protože v regionu je hodně firem.
Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 78 Kč nebo jim byl nově zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by nové soutěže měly snáze zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.