\"Každý kraj musí říci, jestli lze udělat změnu ve stávajících smlouvách. Pokud vyjde, že to není možné, jsme (ministerstvo) schopni konkrétní věci konzultovat, ne ale všechny smlouvy,\" řekla Šlechtová.
Ministerstvo už dříve uvedlo, že nastalou situaci si musí kraje vyřešit samy. Dopravci musí mzdy řidičům autobusů od Nového roku zvýšit bez ohledu na to, zda jim kraj nebo stát pomohou. Může to však pro ně být likvidační.
Ústecký kraj prý peníze na zvýšení mezd řidičů má. \"Z naší strany je politická vůle vážnou situaci řešit, našli bychom i 75 milionů korun v rozpočtu na růst mezd, ale nemůžeme to udělat přes současnou smlouvu s dopravci,\" řekl úterý Komínek (KSČM).
Ve čtvrtek se radní sešel s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD). \"Řešení jsme našli. V pondělí ho představíme dopravcům. Bude spočívat v sepsání dodatku ke smlouvám. Svoláme mimořádnou radu a věřím, že kolaps dopravy odvrátíme,\" dodal.
Kraje měly podle Šlechtové rok na vyhodnocení smluv. \"Budu informovat vládu a tripartitu. Je nutné, abyste zatlačili na kraje, aby si udělaly analýzu smluv, a to rychle. Odpovědnost je na kraji. My pomůžeme tam, kde bude po i po analýze smluv konkrétní problém,\" slíbila odborářům ministryně.
Aktuální hrubá mzda řidičů je podle předsedy jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchynky průměrně 21.000 korun. Řidiči by si měli polepšit zhruba o třetinu, přibližně o 7800 korun měsíčně. Podle dohody vlády a odborů se hodinová mzda má zvýšit od ledna z nynějších 71,60 Kč na 98,10 Kč a příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 na 88,20 Kč na hodinu. Zvýšit a zavést se mají i další příplatky.
Linkovou autobusovou dopravu pro Ústecký kraj zajišťují čtyři firmy. Zástupci tří z nich se shodli, že jsou schopni z vlastního uhradit navýšení platů pouze jeden až dva měsíce, pak podle nich hrozí zastavení dopravy v kraji.