Sobotka uvedl, že ministerstvo pro místní rozvoj poskytne krajům metodickou pomoc, jak mají kraje legislativně zapracovat navýšení peněz do smluv s dopravci. Asociace krajů vytvoří vzorové smlouvy, aby se vedení regionů v budoucnu vyhnula právním problémům. Kraje pak mají vládě poskytnout do poloviny února propočty nákladů, které budou muset v souvislosti s navýšením mezd vynaložit.
Vláda loni rozhodla o růstu mezd řidičů autobusů zhruba o třetinu od letošního ledna a kraje hledají způsob, jak zapracovat navýšení do smluv s dopravci a najít desítky milionů korun potřebné pro růst mezd. Protože zvýšení mezd prosadila vláda, chtějí kraje získat od státu příspěvky na dorovnání plateb pro autobusové dopravce.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč nebo jim byl nově zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.
Podle Svazu dopravy se průměrné mzdy šoférů linkových autobusů loni pohybovaly v rozmezí 22.000 až 23.000 korun hrubého. Tyto částky byly ale podle odborářů dosaženy při započítání velkého počtu přesčasů. O něco vyšší platy uvádí Český statistický úřad, podle kterého je průměrná mzda řidičů autobusů, trolejbusů a tramvají 26.859 korun. Ta ale zohledňuje i platy mnohdy lépe ohodnocených šoférů MHD.
Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny a autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by nové soutěže měly snáze zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro řidiče autobusů.
fd rot