Investice do sektoru, kde se většinou přijímají rozhodnutí o budoucí výrobě dva až tři roky před jejím zahájením, klesly o třetinu na 1,66 miliardy liber (53 miliard Kč).
\"Zaznamenali jsme, že firmy přinejmenším odkládají rozhodnutí, dokud nebude větší jistota,\" řekl novinářům generální ředitel SMMT Mike Hawes. Automobilky tvrdě lobbovaly proti takzvanému brexitu, tedy vystoupení Británie z EU, protože to podle nich může znamenat zavedení vývozních cel, která sníží konkurenceschopnost výroby v Británii.
Svaz SMMT rovněž uvedl, že vývoz aut se zvýšil o 10,3 procenta na 1,35 milionu. Druhým rokem za sebou tak byl vývoz aut z Británie rekordní. Vývoz do EU loni vzrostl o 7,5 procenta a na celkovém vývozu měl poloviční podíl. Vývoz do USA stoupl o téměř polovinu a na celkovém vývozu se podílel 14 procenty. Zvýšil se také vývoz do Turecka, Japonska, Kanady a Číny.
V Británii je celkem 15 automobilových továren, které přímo zaměstnávají 169.000 lidí. V celém sektoru pracuje 814.000 osob, uvedl zpravodajský server BBC.
Automobilka Jaguar Land Rover loni zvýšila výrobu o 11 procent na 544.000 vozů, Nissan pak o 6,5 procenta na 507.000 aut. Výroba vozů Mini se zvýšila o 4,9 procenta na 210.000 a výroba vozů Honda o 12 procent na 134.000. Výroba aut Toyota se o pět procent snížila a dosáhla 180.000 vozů.
Japonská automobilka Nissan v říjnu oznámila, že bude ve svém britském závodě vyrábět dva nové modely. Nejmenovaný zdroj agentuře Reuters řekl, že rozhodnutí učinila automobilka poté, co jí vláda slíbila podporu, která vyrovná případné ztráty konkurenceschopnosti způsobené brexitem. Mluvčí premiérky Theresy Mayové uvedl, že vláda nedala žádné přímé sliby o kompenzacích za případná cla.