NKÚ prověřoval poskytování, čerpání a použití peněz na modernizaci D1 v období od roku 2012 do června 2016. \"V době kontroly na konci června roku 2016 stát zaplatil za stavby zatím 3,5 miliardy korun, celková cena má dosáhnout 20,5 miliardy,\" sdělila Málková. Podle ní sice stát dosáhl u prvních čtyř úseků výrazně nižších cen než u jiných úseků dálnic, ale kontroloři odhalili i nedostatky, které vedly k nejméně dvouletému zpoždění dokončení oprav a růstu nákladů.
\"Kontroloři zjistili, že 19 z 21 staveb nabralo zpoždění kvůli nedostatkům v přípravě. Na zpoždění se podepsal například nedostatečný geotechnický průzkum. Ten byl důvodem, proč se navýšila výsledná cena čtyř staveb celkem o téměř 130 milionů korun, a u dvou z nich byl příčinou ročního zpoždění,\" oznámila mluvčí NKÚ. \"Pro pět staveb nechalo ŘSD zase zpracovat projektovou dokumentaci o dva roky dříve, než si ujasnilo, jak D1 zmodernizovat,\" doplnila. Dokumentaci tak muselo ŘSD podle NKÚ aktualizovat, což vedlo k navýšení nákladů i zpoždění.
Přepracování projektové dokumentace však podle ŘSD souvisí se zapracováním zkušeností z první etapy oprav, které tak pomohly například ke zlepšení bezpečnosti motoristů. \"Výběr varianty provedení modernizace byl včasný a správný,\" sdělil mluvčí ředitelství Rýdl. Také nelze podle něj porovnávat ceny oprav jednotlivých úseků D1. \"Vždy rozhoduje reliéf krajiny, geoprostředí uložení stavby, charakter terénu a v případě modernizace dálnice i aktuální stav rekonstruovaného úseku,\" sdělil.