\"Více cestujících jsme zaznamenali jak ve vnitrostátní, tak v mezinárodní dopravě. V té nám přibylo přibližně půl milionu zákazníků. Největší růst zájmu byl o cesty do Rakouska, pozitivně se vyvíjely přepravy na jižní Slovensko a do Maďarska a mírný růst jsme zaznamenali i na přechodech do Polska,\" řekl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Pavel Krtek.
Na vnitrostátních linkách pak byl vyšší zájem cestujících o expresní linky, kde jezdí nové nebo modernizované soupravy a kde se díky rekonstrukci tratí v uplynulých letech zkrátily cestovní doby. Jde například o trati z Prahy do Plzně a dále do Chebu, z Prahy do Českých Budějovic nebo linku mezi Prahou a Brnem. Roste počet cestujících i na trase z hlavního města do severomoravského regionu.
Přepravní výkon loni vzrostl o 210 milionů takzvaných osobokilometrů na 7,380 miliardy. Kromě vyššího počtu cestujících tento ukazatel dokládá to, že lidé jezdí vlakem na delší trasy.
Ještě větším tempem než cesty běžných pasažérů rostly loni počty přepravených osob se zdravotním postižením. Celkem loni České dráhy svezly podle údajů z rezervačního systému 5957 cestujících s handicapem, což představuje meziroční růst o 12,5 procenta. Jde o cestující, kteří si dopředu vyžádali asistenci železničního personálu. Řada dalších cestujících vozíčkářů využívá nízkopodlažní vozidla, ve kterých asistenci nepotřebuje. Takovíto cestující pak ve statistikách chybí.
České dráhy mají dominantní postavení na české železnici, přestože počty přepravených cestujících u soukromé konkurence dynamicky rostou. Například RegioJet Radima Jančury předloni přepravil na české železnici přes tři miliony cestujících. Leo Express Leoše Novotného pak 1,1 milionu. Oba soukromí dopravci přitom v roce 2015 uváděli zhruba čtvrtinový meziroční růst počtu pasažérů.
cfr rot