\"Bohužel jedinou možností, jak můžeme postupovat je paragraf 220 odstavec čtyři, kde se to týká nepodstatných změn smlouvy. Metodika je stanovená, nedovoluje přidat víc než 5,7 milionu, nejvýše ale deset procent,\" doplnil Pieter. Liberecký kraj konzultoval své možnosti s ministerstvem pro místní rozvoj i antimonopolním úřadem. Jinou možnost, jak náklady na zvýšené mzdy dopravcům kompenzovat, ale podle Pietera nemá.
Mzdy řidičů autobusů by se měly podle dohody vlády a odborů zvýšit v letošním roce zhruba o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Vzrůst má i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 Kč na hodinu na 88 Kč. Nově by měl být zaveden příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 Kč za hodinu. Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 korun měsíčně. V kalendáři navíc přibyl další svátek, i ten náklady zvedne.
Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, zajišťuje ji devět dopravců. Loni kraj platil za kilometr v průměru 28,40 Kč, mzdy zvýší podle odhadů náklady bezmála o pět korun, což představuje nárůst až 17 procent. Dopravci je zaplatit musí, mnozí to ale sami dokážou zvládnout jen jeden až dva měsíce, zjistila již dříve ČTK. Třeba pro největšího dopravce BusLine to znamená měsíčně navíc na mzdách vyplatit zhruba šest milionů korun. ČTK to nedávno řekl předseda představenstva Radek Chobot. Firma má zhruba 850 řidičů a regionální dopravu zajišťuje v Libereckém, Ústeckém a Královéhradeckém kraji.