Druhá a poslední etapa městského západního okruhu za zhruba 1,5 miliardy Kč, jehož hlavním investorem bude kraj, pomůže odvést dopravu z centra města. Plzeň musí vykoupit ještě 14 procent pozemků. Celková výměra ke stavbě 3,5 km silnice je 26 hektarů.
\"Opravdu se snažíme s majiteli jednat do poslední chvíle, oslovovali jsme je mnohokrát. Vždy se najde pár jedinců, kteří se k dohodě staví negativně nebo mají neúměrné nároky,\" řekla radní. Majitelé mají 90 dní na to, aby zareagovali. \"I kdykoliv během procesu, tedy například ve chvíli, kdy věc dojde ke správnímu orgánu, se mohou obě strany dohodnout,\" uvedla.
Celkem potřebuje město vykoupit 158.448 m2, dosud koupilo a projednalo 135.408 m2; jde o pozemky 80 fyzických osob a 11 firem. K 31. prosinci 2016 vydala radnice na výkupy a doplatky ze směn 129 milionů. Oba vyvlastňovaní majitelé drží dohromady 2,4 procenta z pozemků pro stavbu.
Cena obvyklá, za niž město vykupuje, je 800 Kč/m2. Jeden z vlastníků požaduje za 2054 m2 zahrady minimálně 3000 korun za metr čtvereční nebo by přijal stejně hodnotnou nemovitost na zajímavém místě v Plzni. Pro vyvlastnění je nařízená cena 1259 Kč/m2.
Podle zastupitele Jiřího Šnebergera (ODS) bude ze zákona možné rozdělit vyvlastňovací proces na dvě části - řízení o vyvlastnění, které skončí dřív, a řízení o náhradě škody, které se potáhne, ale nebrání výstavbě.
\"Proces vyvlastnění je zahajován zasláním akceptační smlouvy, v níž je administrativní kupní cena stanovená znaleckým posudkem, která je ve většině případů vyšší než obvyklá,\" řekl právní zástupce města Zdeněk Vlček. Vyvlastňovaný pak má 90denní lhůtu, aby smlouvu podepsal. Pokud se nevyjádří, podá město návrh ke stavebnímu úřadu a začíná řízení o odnětí nebo omezení vlastnického práva a o stanovení náhrady; oba výroky podléhají soudnímu přezkumu. \"Základním elementem je prokázání toho, že se tak děje ve veřejném zájmu,\" uvedl.
Vedení města věří, že se podaří majetkovou přípravu dokončit tak, aby bylo možné pokračovat stavebním řízením a v roce 2019 zahájit stavbu a dokončit ji o dva roky později.
Dokončením okruhu získá město silnici z jihu na sever, která propojí Bory, Skvrňany, Křimice, Radčice a Severní Předměstí. Sídliště Lochotín a Vinice získají druhé napojení na centrum. Okruh výrazně odlehčí hlavním plzeňským tepnám, tedy Klatovské a Karlovarské třídě. Stavbu má až z 90 procent podpořit evropský program IROP. První část, dokončená v září 2014, tvoří necelou polovinu z délky okruhu.