\"Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto. Musím ale akceptovat fakt, že jde o koaliční dohodu a že je potřeba pokračovat, abychom věděli, co se bude s mýtem dít po roce 2019,\" uvedl Ťok.
Rozšíření zpoplatnění silnic prvních tříd o 900 kilometrů z nynějších 230 kilometrů schválila vláda na návrh ministerstva dopravy začátkem ledna. Rozsah vyplývá z analýzy, kterou si ministerstvo dopravy nechalo vypracovat u firmy Deloitte. Ta zpracovala tři varianty možného rozšíření zpoplatnění, kromě uvedené pak ještě možnosti rozšíření o 76,1 kilometru, respektive o 474,1 kilometru silnic prvních tříd. Společnost přitom jako optimální označila střední variantu rozšíření o 474,1 kilometru.
Ministerstvo se nicméně přizpůsobilo dřívějšímu usnesení vlády, které požadovalo rozšíření alespoň o 850 kilometrů. Toto rozhodnutí ale dnes kritizoval prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák, podle kterého by bylo efektivní počet zpoplatněných kilometrů rozšířit o doporučených 474 kilometrů. Mýto je podle něj možné chápat jako druh daně a nemělo by se stát předmětem politické hry.
Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, za loňský rok 9,89 miliardy korun.
Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie, přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívá Německo a Slovenko, Maďarsko a částečně i Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou. Lokální mikrovlnné systémy pak podle studie společnosti Inoxive slouží ke zpoplatňování dálnic například ve Španělsku, Francii, Británii a Skandinávii. Unikátní systémy provozuje Švýcarsko, kde se kamionové mýtné platí podle počtu kilometrů na tachometru kamionů.
S ročním výnosem necelých deseti miliard korun se český mýtný systém ve výnosech podobá polskému systému, přestože délka polské zpoplatněné sítě je zhruba dvojnásobná (2917 km). Naopak na sousedním Slovensku se v roce 2015 vybralo na mýtném zhruba pět miliard korun. V témže roce mýtný systém v Rakousku vybral podle Inoxive 34 miliard korun a v Německu s více jak 15.000 zpoplatněnými kilometry komunikací přes 118 miliard korun.