Řada e-shopů, především malých a středních, řešila technický problém, jak zaevidovat tržbu, kterou zákazník zaplatil, ale o které obchodník v praxi ještě neví. Důvodem je to, že platba obvykle není připsána provozovateli internetového obchodu ihned na jeho účet a ani není o této transakci ihned informován. Hrozilo tak, že poměrně velké množství e-shopů ustoupí od přijímání platebních karet či jiných on-line platebních metod. Další variantou byly náklady v řádech desítek až stovek tisíc korun, které by musely internetové obchody vynaložit.
2. vlna EET: Autentizační údaje si vyzvedlo 16 % firem
Jak moc šedá je česká ekonomika a jak s tím souvisí EET?
Máte už autentizační údaje k EET?
Datovou zprávu tedy e-shop odešle nejpozději v momentě, kdy dostane informaci o úspěšném ověření platby. V případě, že ještě před ověřením platby bylo zboží odesláno zákazníkovi, musí obchodník odeslat příslušné údaje a vystavit účtenku nejpozději v okamžiku expedice.
"Jsme rádi, že se nám podařilo ve spolupráci s MF ČR a GFŘ dosáhnout rozumného výkladu, který vychází z reálného života internetových obchodů. Věřím, že díky tomu zanikne hrozba vypnutí on-line platebních metod v e-shopech," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Elektronická evidence tržeb povinně začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace. Vláda si od ní slibuje omezení daňových úniků a narovnání podnikatelského prostředí. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků. Po hotelech a restauracích se budou muset v další vlně od letošního března do EET zapojit maloobchodní a velkoobchodní firmy, včetně e-shopů. Po nich přijde řada na další obory podnikání.
Do systému elektronické evidence tržeb se v první vlně zapojilo přes 43.000 podnikatelů. Evidované tržby za prosinec dosáhly téměř 20 miliard Kč, zatímco před rokem to bylo deset miliard, uvedla dříve náměstkyně MF Alena Schillerová. Rozdíl deset miliard jsou tržby, které dříve nebyly přiznané, doplnil ministr financí Andrej Babiš (ANO).