\"Přestože prosinec je pro obchodníky obvykle jeden z nejúspěšnějších měsíců v roce, nemalou část nákupů vánočních dárků realizovali spotřebitelé už v listopadu. Velkou roli hrálo také zavření větších obchodů během vánočních svátků kvůli nové legislativě,\" uvedla analytička Monika Junicke z Raiffeisenbank.
Podle Viktora Zeisela z Komerční banky přispěly k pomalejšímu růst útrat pravděpodobně i slabší vánoční nákupy. \"Trh očekával, že Vánoce přinesly nákupní horečku. Naproti tomu reálná data po očištění o sezónní faktory ukazují, že prosincové nákupy byly nižší než v listopadu. Maloobchod by měl však v růstu pokračovat,\" dodal Zeisel.
Z hlediska dynamiky růstu byl poslední loňský měsíc druhým nejslabším za celý rok 2016. \"Přesto ale budou obchodníci vzpomínat na loňský rok v dobrém. Jako celek byl totiž druhým nejlepším od finanční krize roku 2009, když ho dynamikou růstu tržeb předčil jen rok 2015. Poněkud vlažnější přístup domácností k nakupování před koncem roku nevyplýval ze zhoršení jejich nominálních příjmů,\" uvedl Pavel Sobíšek z UniCredit Bank.
\"Loňský rok byl pro tuzemský maloobchod rokem velmi úspěšným: silný růst prodejů je reflexí vývoje na tuzemském trhu práce a celkové nálady v české ekonomice,\" dodal hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.
Hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler připomněl, že tržby obchodníků v Česku rostou dva roky téměř dvojnásobně rychleji než v celé EU.
Také podle analytika Miroslava Nováka ze společnosti Akcenta je loňský silný růst maloobchodu odrazem dalšího zlepšení situace na pracovním trhu. \"Pokles nezaměstnanosti v kombinaci s rychlejším růstem mezd se odráží do vyšší ochoty spotřebitelů nakupovat i takové zboží, jehož nákup by si před několika lety rozmysleli,\" uvedl. Maloobchodní prodeje tak podle něj potvrzují, že spotřeba domácností byla hlavním zdrojem růstu domácí ekonomiky i v závěru loňského roku.