Ministr dopravy Alexander Dobrindt (CSU) si od zavedení dálničních poplatků pro osobní auta slibuje čistý roční příjem kolem 524 milionů eur (14,2 miliardy korun). Analýzu jeho úřadu už ale zpochybnilo několik jiných studií. Vedle dřívější studie pro stranu Zelených tak činí i aktuální analýza dopravního experta Ralfa Ratzenbergera pro ADAC.
Ratzenberger v ní tvrdí, že ministerstvo dopravy očekávané příjmy výrazně nadhodnocuje. Podle jeho propočtů bude projekt, který nedávno schválila německá vláda, už od zavedení v roce 2019 ztrátový. V prvním roce na něj podle experta Německo doplatí 147 milionů eur (3,97 miliardy korun), v roce 2023 už 251 milionů eur (6,78 miliardy korun).
Důvodem je především nastavení systému, který počítá s tím, že za něj budou de facto platit jen zahraniční řidiči. Řidiči v Německu registrovaných aut mýtné sice také zaplatí, posléze jim ale bude vráceno, protože se jim sníží daň z motorových vozidel. Majitelé nejekologičtějších aut s velmi nízkými emisemi získají dokonce ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na dálničních poplatcích. A právě toto opatření je z rozpočtového hlediska velkým problémem. Ruku v ruce s tím, jak na německých silnicích bude přibývat ekologických aut, se totiž budou zvyšovat náklady Německa na mýtné.
Na návrh německé vlády, s nímž už souhlasila Evropská unie, hledí skepticky několik evropských zemí včetně České republiky. V lednu ho kritizoval i šéf autoklubu ADAC, podle něhož je mýtné pro osobní vozy zbytečné.