\"Ve středu 15. února jedná předsednictvo (OSD), a to může vyhlásit jakoukoliv akci v jakémkoli termínu a v jakémkoli rozsahu,\" uvedl Pomajbík. V úvahu tak přichází jako krajní prostředek stávka. Zároveň chtějí odbory spolupracovat s inspekcí práce, aby se situace vyřešila a dopravci řidičům mzdy zvýšili.
Podle odborů odmítly platy navýšit ČAD Blansko a Vydos Vyškov v Jihomoravském kraji. Kromě odborů v Jihomoravském kraji se ale zástupci šoférů připravují na protesty i v Libereckém, Ústeckém a Královéhradeckém kraji, přestože zde dopravci vládní nařízení zřejmě dodrží. \"Mílovými kroky směřujeme ke stávce. Nová metodika nás zklamala, navýšení mezd nebude citelné. Vlk se nažral a koza zůstala celá,\" řekl předák ve společnosti Busline Jiří Kuchynka, který vede odborové centrály OSD v uvedených krajích.
Nároky šoférů na vyšší mzdy vláda podporuje, neshodne se ale na tom, kdo by měl na vyšší platy přispět. Zatímco ČSSD je ochotna krajům, které veřejnou autobusovou dopravu objednávají, na mzdy přispět ze státního rozpočtu, koaliční ANO a lidovci jsou proti.
\"My rozhodně podporujeme nároky řidičů na zvýšení platů, ministerstvo dopravy nicméně v oblasti veřejné dopravy stanovuje podmínky jejího poskytování, ale nemá pravomoc ovlivňovat její financování,\" uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Dříve uvedl, že jádrem sporu je problém mezi soukromým majitelem firmy a jeho zaměstnanci. Vládní nařízení, které mzdy od ledna zvýšilo, podle něj přinese jen více problémů.
Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. Navýšení mezd pro kraje jako objednatele dopravy znamená zvýšení nákladů zhruba o 1,2 miliardy korun.
red cfr rot