Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč a rozhodla i o vyšších platbách za čekání a příspěvku za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.
Stávková pohotovost se týká všech 15.000 členů odborového svazu zaměstnaných v různých profesích v dopravě. Případného protestu by se ale účastnili pouze řidiči autobusů, kteří mají na starosti veřejnou dopravu v krajích. Těch je v Česku zhruba 11.000.
Potíže s udržením stávajícího rozsahu autobusových linek mohou podle Pomajbíka nastat i tehdy, pokud odbory stávku nevyhlásí. Kvůli nízkým mzdám má totiž mnoho šoférů připravené výpovědi. Odchod tisícovky z nich by podle předáka dopravních odborů způsobil kolaps dopravy na mnoha místech.
Zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení vyjde kraje na 1,2 miliardy korun, při započtení všech odvodů jde o částku 1,5 miliardy korun. Panují přitom značné rozdíly v přístupu jednotlivých krajů, které autobusovou dopravu objednávají.
Část krajů uvedla, že na zvýšení mezd šoférů peníze má a že je ochotna je dopravcům prostřednictvím uzavření dodatků ke stávajícím smlouvám vyplatit. Zbylé kraje ale chtějí peníze dopravcům poslat poté, co jim náklady na zvýšení mezd vykompenzuje vláda. Ta je zatím v této otázce nejednotná, finanční podporu krajům prosazuje jen ČSSD.
cfr rot