Odborářům vadí, že slíbené zvýšení mezd zatím respektuje jen malá část zaměstnavatelů. Některé kraje argumentují slíbenou podporou ze strany státu, na které se zatím ale vláda nedohodla. Proti vystupuje ministr financí a šéf hnutí ANO Andrej Babiš, příspěvek slibuje ČSSD.
\"Nebránila bych se tomu, aby stát přispěl. Kraje mají dost prostředků, ale že se bude jednat o podpoře státu, to jsme jako vláda slíbili již na počátku,\" uvedla Marksová. Právě její ministerstvo vedlo loni na podzim se zástupci řidičů a krajů jednání.
Na výsledek pondělního společného zasedání vlády a krajů odkázali novináře ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (ČSSD) a ministr žitovního prostředí Richard Brabec (ANO).
Od začátku roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč a rozhodla i o vyšších platbách za čekání a příspěvku za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.
Zvýšení mezd řidičů podle vládního nařízení vyjde kraje na 1,2 miliardy korun, při započtení všech odvodů jde o částku 1,5 miliardy korun. Panují přitom značné rozdíly v přístupu jednotlivých krajů, které autobusovou dopravu objednávají. Část krajů uvedla, že na zvýšení mezd šoférů peníze má a že je ochotna je dopravcům prostřednictvím uzavření dodatků ke stávajícím smlouvám vyplatit. Zbylé kraje ale chtějí peníze dopravcům poslat poté, co jim náklady na zvýšení mezd vykompenzuje vláda.