Představitelé krajů požadují, aby zavýšení mezd řidičů nezůstalo pouze na regionech a aby na ně ze státního rozpočtu přispěla vláda. Dále se kraje snaží zajistit, aby peníze, které regionální správy dopravcům přidají, skutečně skončily u šoférů.
Problematický je právní aspekt zvyšování mezd, protože se musí uskutečnit prostřednictvím uzavírání dodatků ke smlouvám. Ne všude je to ale jednoduché.
\"Pokud budou uzavřeny dodatky smluv s dopravci v únoru, tedy bude garance, že kraje postupují podle zákona, není důvod stávkovat. Bude totiž existovat smluvní závazek, podle kterého bude možné peníze navíc dopravcům vyplatit,\" uvedla dnes v tiskové zprávě předsedkyně rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.
Nejblíže ke stávce je Ústecký kraj, kde odbory vyzvaly šoféry k protestu chystanému na 8. března. Místní organizace uvedla, že se vládní nařízení na výši lednových mezd téměř neprojevilo, a zvažuje proto časově neomezenou stávku. Podle hejtmana Ústeckého kraje Oldřich Bubeníčka je na zvýšení mezd šoférů v celkem 15 dopravních společnostech z rozpočtu kraje vyčleněno 85,5 milionu korun. \"Pokud nebyly splněny dopravci podmínky vládního usnesení a nebyly řidičům, kterých se nařízení týkalo, vyplaceny vyšší mzdy, musí se zaměstnanci obrátit právě na svého zaměstnavatele,\" dodal hejtman.
Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí.
cfr rot