O zvýšení mezd řidičů autobusů zhruba o třetinu rozhodla vláda na podzim. Mzdy měly vzrůst už od letošního ledna. Kraje ale chtějí, aby zvýšení mezd zčásti zaplatil i stát.
\"Dnes budeme mluvit komplexně, budeme mluvit nejen o otázce mezd řidičů, ale budeme mluvit také o příspěvku na opravu silnic druhé a třetí třídy,\" uvedl Sobotka. ČSSD požadovala, aby do oprav silnic šly tři miliardy korun, ministr dopravy za ANO Dan Ťok připravil návrh o třetinu nižší. V pátek Ťok a jeho stranický šéf a ministr financí Andrej Babiš informovali, že k dispozici by mohly být čtyři miliardy korun.
Ze Státního fondu dopravní infrastruktury je možné uvolnit 2,5 miliardy a 1,5 miliardy korun by šlo z rozpočtové rezervy. Předsedkyně rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO), s níž ministři dopravy a financí jednali, to označila za pozitivní zprávu pro všechny kraje.
Když vláda schválila nařízení o zvýšení mezd řidičů, Asociace krajů uvedla, že opatření bude stát víc než miliardu korun. Podle Babiše jsou ale kraje schopny zaplatit navýšení platů pro řidiče autobusů ze svého. Poukazuje na to, že díky lepšímu výběru daní si kraje meziročně polepšily o 7,85 miliardy korun.
Dopravní odboráři vyhlásili před dvěma dny kvůli mzdám řidičů stávkovou pohotovost, protože slíbené zvýšení mezd podle nich respektuje jen minimum zaměstnavatelů. Odborové organizace v Ústeckém kraji už ohlásily stávku na 8. března. Kraje, které dopravu linkovými autobusy objednávají, šoféry vyzvaly, aby od protestu upustili.