Řidičům podle vládního nařízení vzrostla mzda na 98,10 Kč na hodinu. Kraje nicméně očekávaly, že rozdíl doplatí vláda. Na čemž se s vládou ale nedohodly. Řidičům tak v některých krajích stouply mzdy pouze o několik stovek korun. Například Jihomoravský a Ústecký kraj navýšení peněz pro dopravní společnosti podmiňují tím, že na zvýšení mezd pošle peníze vláda. Na jednání s vládou se podílely všechny kraje, nyní ale dva kraje ohluchly, uvedl Středula. Zároveň zopakoval, že o případné celostátní stávce se rozhodne ve středu na zasedání předsednictva Odborového svazu dopravy (OSD).
Kromě zvýšení hodinové mzdy za řízení zvýšilo vládní nařízení částky za čekání mezi jednotlivými jízdami a zavedlo poplatek za práci v náročném prostředí. Splnění této povinnosti a zvýšení bude v následujících týdnech kontrolovat inspekce práce, uvedl dnes premiér Bohuslav Sobotka.
Nejblíže ke stávce je Ústecký kraj, kde odbory vyzvaly šoféry k protestu chystanému na 8. března. Místní organizace uvedla, že se vládní nařízení na výši lednových mezd téměř neprojevilo, a zvažuje proto časově neomezenou stávku. Podle hejtmana Ústeckého kraje Oldřich Bubeníčka je na zvýšení mezd šoférů v celkem 15 dopravních společnostech z rozpočtu kraje vyčleněno 85,5 milionu korun. \"Pokud nebyly splněny dopravci podmínky vládního usnesení a nebyly řidičům, kterých se nařízení týkalo, vyplaceny vyšší mzdy, musí se zaměstnanci obrátit právě na svého zaměstnavatele,\" dodal hejtman.
Původně kraje uváděly, že navýšení mezd podle vládního nařízení zatíží rozpočty krajů částkou zhruba jedné miliardy korun. dnes předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová uvedla, že po sečtení požadavků ze všech krajů jde zatím o zhruba 800.000 korun. Tyto peníze požadují kraje proplatit ze státního rozpočtu, vláda ale na podpoře krajům není jednotná.
cfr mal