Téměř polovinu zakázek tvořilo 18 velkých soutěží vyhlášených Ředitelstvím silnic a dálnic a Správou železniční dopravní cesty v průběhu září. \"V oblasti veřejných investic vidíme řadu nových připravovaných výběrových řízení na stavební zakázky. Ve srovnání s rokem 2015 veřejní investoři znatelně zlepšili přípravu. Velký skok byl vidět zejména mezi měsíci září a říjen, kdy se řada investorů snažila vyhlásit zakázky ještě před účinností nového zákona o zadávání veřejných zakázek,\" uvedl ředitel CEEC Research Jiří Vacek. Nový zákon nabyl účinnosti 1. října.
Podle obchodního ředitele Metrostavu Milana Veselského je sice pozitivní, že roste počet soutěží i jejich objem. Pro obor však považuje za důležitější, kolik projektů se podařilo dotáhnout k podpisu smlouvy o dílo. \"Zde jsou čísla tristní. Ukončena byla pouhá polovina výběrových řízení, jen 29 procent jich bylo zadáno firmám a následně, zejména kvůli legislativním nedostatkům, byla nakonec zahájena jen malá část původního počtu projektů,\" doplnil Veselský.
Konkrétním firmám veřejná správa loni zadala 4208 stavebních zakázek za 91,7 miliardy korun. Počet meziročně klesl o 30,5 procenta, objem se snížil o pětinu.
Ředitelé více než stovky tuzemských stavebních firem, které CEEC Research oslovila, letos očekávají vyšší objem veřejných zakázek. To by podle nich mělo mít pozitivní vliv na vývoj českého stavebnictví. To loni meziročně propadlo o 7,6 procenta, což byl spolu s rokem 2012 nejhorší výsledek za posledních 16 let.
\"Naše očekávání je, že dojde k meziročnímu růstu, a to nejen pouze symbolickému. Vše tomu nasvědčuje z pohledu plánované železniční a silniční výstavby, snadno dostupných investičních prostředků nebo rozjezdu dotačních programů. Navíc základna pro porovnání je kvůli špatnému roku 2016 nízká,\" dodal obchodní ředitel společnosti Sitel Pavel Schlitter.