Maloobchodníci a velkoobchodníci od středy evidují tržby

28.02.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 28. února (ČTK) - Firmy a podnikatelé ve velkoobchodu a maloobchodu musí od středy začít evidovat tržby. Podle původních odhadů Finanční správy se to mělo týkat zhruba 250.000 podnikatelů. V pondělí ovšem správa odhad snížila s tím, že ne všichni z odhadovaného počtu budou muset začít tržby evidovat. Autentizační údaje k EET si do dneška vyzvedlo přes 112.000 podnikatelů z druhé vlny EET, což je podle vyjádření Finanční správy většina. Elektronická evidence tržeb povinně začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace.

Do další vlny evidence tržeb podle Finanční správy nespadají například obchodníci, kteří přijímají pouze platby převodem z účtu na účet. Rovněž existuje řada obchodníků, kteří mají pouze sezonní prodej. Těm stačí se do systému EET přihlásit později, tedy až ve chvíli, kdy začnou platby přijímat. Navíc podle správy část podnikatelů, kteří současně s maloobchodem podnikají v pohostinství, využila své autentizační údaje získané pro první vlnu.

Evidovat také nemusejí ti, kteří mají prodej jako okrajovou činnost. O okrajovou či doplňkovou činnost jde tehdy, pokud tržby z této činnosti za předchozí kalendářní rok jsou za každou jednotlivou provozovnu do 175.000 korun a současně tvoří maximálně 49 procent tržeb provozovny. Takový prodej spadá pod EET až s evidováním tržeb z hlavní činnosti podnikatele. Týká se to například veterinářů, kteří v rámci ordinace prodávají například krmivo.

Finanční správa již dříve také deklarovala, že kontroly dodržování EET zahájí okamžitě. \"Vzhledem k tomu, že kontrolní nákup v obchodě je mnohonásobně rychlejší než kontrolní nákup v restauraci, půjde o stovky akcí denně, a to napříč celou republikou,\" uvedl v pondělí šéf Finanční správy Martin Janeček.

Za závažné porušení zákona o evidenci tržeb přitom hrozí pokuta až 500.000 korun, nebo dokonce uzavření provozovny. K zásadnímu porušení například patří, že obchodník nebude mít zařízení pro evidenci tržeb.

Podle dostupných statistik eviduje v současnosti zhruba 88.000 podnikatelů a v systému je přes 273 milionů účtenek. Finanční správa eviduje přes 155.000 vydaných autentizačních údajů. V datech jsou přitom zahrnuti podnikatelé z první i druhé vlny EET. Oddělené statistiky ohledně evidujících podnikatelů a vydaných účtenek za první a druhou vlnu nemá správa k dispozici.

Již od 1. prosince 2016 musí evidovat tržby zhruba 40.000 podnikatelů v ubytovacích službách a pohostinství. Třetí fáze EET začne za rok, 1. března 2018. Týkat se bude stánkového prodeje občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, stejně jako prodeje na farmářských trzích nebo služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí například kadeřnice, vybraní řemeslníci, opraváři domácích spotřebičů nebo astrologové.

Ministerstvo financí již dříve oznámilo, že k EET spustí od poloviny letošního roku účtenkovou loterii. Ročně chce na výhrách rozdělit až 65 milionů korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK