Loni v únoru se celoroční prodej vozů v USA vyhoupl na 17,69 milionu a v lednu činil 17,6 milionu. Za celý loňský rok prodej dosáhl rekordních 17,55 milionu vozů a analytici v letošním roce překonání této úrovně nečekají.
Největší americká automobilka General Motors zaznamenala meziroční nárůst prodeje o 4,2 procenta. Odbyt americké dvojky Ford Motor se naproti tomu o čtyři procenta snížil, i tak ale překonal odhady analytiků oslovených agenturou Reuters. Prodej japonské jedničky Toyota, která je na americkém trhu třetí, oslabil o sedm procent a skupina Fiat Chrysler prodala o deset procent vozů méně než před rokem.
Rostl ale odbyt vozů japonských značek Nissan, Honda, Mazda a Mitsubishi. Dvoucifernými tempy se zvyšovaly prodeje německých značek Volkswagen a Audi, jejichž odbyt na americkém trhu od podzimu 2015 dočasně trpěl dopadem emisního skandálu.
Akcie amerických automobilek po dnešních údajích rostly o více než jedno procento. Analytici však poukazují na některé varovné signály, zejména prohlubování slev, které v únoru činily deset procent z průměrné ceny prodaného vozu. Podle analytiků tak hluboké slevy znamenají, že automobilky spíše auta zákazníkům vnucují, než aby trh táhla poptávka spotřebitelů.
Automobilky se nyní musí vyhnout nadprodukci nebo rozpoutání cenových válek. Obojí by podkopalo jejich zisky v situaci, kdy rostoucí úrokové sazby začínají zvyšovat náklady financování, řekl agentuře Reuters Mark Wakefiled z konzultační firmy AlixPartners.