"ČOI doporučuje spotřebitelům, kteří považují půjčku za jediné východisko ze svých finančních problémů, aby smlouvu uzavřeli přímo s poskytovatelem úvěru a nikoliv se zprostředkovatelem, a hlavně neplatili nic předem," uvedl ředitel inspekce Mojmír Bezecný.
TIP: Srovnání kreditních karet online
Ve 14 případech zprostředkovatel v reklamě a dokumentaci určené pro spotřebitele neuvedl údaje o rozsahu svých oprávnění, zejména pro kolik věřitelů zprostředkovatelskou činnost vykonává. Ve 12 případech pak inspekce zjistila pochybení týkající se obsahových náležitostí reklamy spotřebitelského úvěru.
Jak používat kreditní kartu s maximálním užitkem v 5 krocích
Věrnostní programy kreditních karet: který a pro koho? Srovnali jsme je!
Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno ve 103 případech, tedy v 53 procentech z celkového počtu 194 kontrol. "V 53 případech bylo kvalifikováno porušení zákazu používání nekalých obchodních praktik, z nichž 33 krát bylo zjištěno klamavé konání, spočívající v poskytování nepravdivých informací," dodal mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
ČOI loni kontrolovala v této oblasti 137 právnických osob a 57 fyzických osob. Z toho působilo 146 osob jako zprostředkovatelé spotřebitelského úvěru, 35 osob jako poskytovatelé (věřitelé) a 13 kontrolovaných jen poskytovalo v oblasti půjček služby.