Zatím není jasné, kolik peněz celkem dostane ČSAD od kraje za celý letošní rok. Dosud vyplácená suma se podle hejtmana pohybuje kolem 340 milionů korun, bez dnešního zvýšení. Hejtmanství s experty už měsíc analyzuje náklady dopravce a jím vykazovanou prokazatelnou ztrátu, kterou dotuje kraj. Čeká také na to, až budou mít ČSAD autobusy audit loňského hospodaření.
Definitivní dodatek ke smlouvě, který kraj podepisuje s dopravci každý rok, by měl být podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Čížka (Starostové a patrioti) podepsán po polovině roku. V něm bude celková výše letošní prokazatelné ztráty, kterou firmě uhradí kraj. Speciální expertní tým pomáhá ČSAD podle Bernarda standardizovat výkazy a upravit systém tak, aby byla jasně nastavená prokazatelná ztráta a kraj se v příštích letech vyhnul složitým kontrolám.
\"Plzeňský kraj je jedním z krajů, který vyřešil situaci po novele vládního nařízení. S dopravcem jsme se po jednáních dohodli na částce 28,6 milionu korun, která by měla pokrýt navýšení mezd řidičů. Jedná se o zálohovou platbu na rok 2017, která bude na konci roku porovnána se skutečnými výkazy,\" uvedl hejtman.
Firmě ČSAD autobusy bude do 15. března vyplacena první záloha za měsíce leden až březen 2017 ve výši 7,15 milionu korun. Každý následující měsíc bude zálohová platba 2,383 milionu korun. Poslední prosincová platba bude 2,386 milionu korun. Mzdu řidičům vyplácí zaměstnavatel, tedy dopravce, nikoliv kraj. \"Ale vzhledem k tomu, že zhruba 80 procent výkonů je dopravcem realizováno jako zajištění závazku veřejné služby pro kraj, došlo k přenosu požadavku na zajištění finančních prostředků souvisejících s navýšením mezd na kraj,\" řekl Čížek.
Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 korun na hodinu na 98,10 Kč. Nové jsou příplatky za práci ve ztíženém pracovním prostředí, a to 6,60 Kč za hodinu, a za čekání z 50 Kč/hodinu na 88,29 Kč.
Z dnes dohodnutého finančního modelu budou vycházet i kompenzace dalším 14 dopravcům, kteří zajišťují zhruba zbylou desetinu dopravní obslužnosti. Plzeňský kraj má v letošním rozpočtu dotaci na veškeré ztrátové autobusové linky ve výši zhruba 426 milionů Kč.
\"Je to jeden z důležitých kroků. Uklidní se trochu to sociální napětí, které bylo mezi řidičem, zaměstnavatelem a krajem,\" uvedl ředitel ČSAD autobusy Jaroslav Vejprava. Dnešní zvýšení je jakousi zálohou. Celková dotace na letošek zatím není dána a ČSAD tak do podpisu dodatku bude dostávat 90 procent loňského příspěvku na provoz.
Čížek uvedl, že zpoždění dohody je dáno tím, že se čekalo na výklady nařízení vlády a na analýzu, aby kraj platil jen sumu vyplývající z vládní normy. Vejprava potvrdil, že někteří odboráři hrozili stávkou. Podobně jako řidiči autobusů v Ústeckém kraji.