Podrobně a postupně: jak podat své první daňové přiznání v 6 krocích

14.02.2022 | , Finance.cz
DANĚ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Podáváte daňové přiznání poprvé a trošku se toho bojíte? Je tam spousta kolonek, spousta čísel, nevíte, kam s vyplněnými formuláři jít, a opravdu musíte jít ještě na zdravotní pojišťovnu? Nebojte se, máme pro vás všechny rady na jednom místě a postup jak na to.

.„Už jsi podal?“ „Už jsi tam byl?“ „Už to máš spočítané?“ Tak nějak se v březnu zdraví OSVČ. Celé to možná budí trošku respekt. Zaměstnanci totiž daňové přiznání vyplňovat nemusí a většinou se o to postará účetní oddělení v rámci ročního zúčtování daně. Ať už o daňové bonusy, nezdanitelné částky nebo o nějakou tu vratku. Přitom ale na podání daňového přiznání vůbec nic není. Ať už ho letos podáváte poprvé, protože musíte, nebo protože se vám to vyplatí, tak se toho vůbec nebojte. Připravili jsme pro vás seznam, který stačí dodržet. A máme také rady pro vyplnění všech formulářů.

(1) Spočítejte si to!

Prvním krokem pro sestavení daňového přiznání je spočítat si všechny příjmy, případně i výdaje. Ale spočítání příjmů je nutnost. Pokud jste jen příležitostný živnostník, nebo fakturujete jen pro několik velkých klientů, tak stačí vzít všechny faktury vystavené v minulém roce a sečíst je. Poté uplatnit paušální náklady a získáte daňový základ, ze kterého se počítá daň. Pokud vydáváte více faktur ročně, například více než 100, zvažte, jestli by se vám nevyplatilo spíše podávat daňové přiznání přes daňového poradce a přes účetní firmu. Pokud si ale vystavíte méně než 20 faktur ročně, tak to zvládnete sami, stačí jenom umět sčítat. Pokud jste i zaměstnanec, tak nezapomeňte, že v daňovém přiznání musíte uvést všechny své zdanitelné příjmy, tedy i výplatu mzdy, případně i jiné příjmy (například kapitálové), a u všech zaměstnavatelů si vyzvedněte potvrzení o příjmech v roce 2019, to pak dejte k daňovému přiznání jako přílohu.

Když chcete více informací: Kdy musíte podat daňové přiznání?


(2) Jak na náklady a daňové odpočty?

Existují dva základní přístupy, jak naložit se svými náklady. Buďto si budete poctivě počítat všechny náklady a důsledně řešit, jestli to jsou, nebo nejsou daňově uznatelné náklady. A nebo si vyberete počítat náklady výdajovým paušálem. Počítání reálných nákladů je náročnější než paušály, často je jednodušší to nechat na účetní, ale občas to může být pro vás výhodnější, záleží na tom, kolik daňově uznatelných nákladů jste za rok skutečně měli.

Když chcete více informací: Jaké jsou slevy a odpočty?


(3) Vyplňte to!

Když už tedy víte, kolik jste za minulý rok vydělali, tak je na čase to vyplnit do kolonek. Je to možná náročnější, ale nakonec je to jednodušší, než si myslíte. V dnešní době navíc už nemusíte daňové přiznání vyplňovat na tištěný formulář. On-line formuláře a různé on-line služby vám s tím pomůžou, a některé kolonky se tak vlastně vyplní skoro samy. Jednotlivé daňové formuláře si můžete stáhnout i na našich stránkách, pokud raději píšete na papír, tak papírové formuláře si stáhnete v pdf a vytisknete, případně vám je dají i na každém finančním úřadě.

Když chcete více informací: Jaké jsou formuláře?


(foto: Shutterstock)

 

(4) Doneste to tam!

Vyplněné daňové přiznání je pak samozřejmě nutné odevzdat. Letos je termín pro podání daňového přiznání fyzicky na úřadě do pátku 1. dubna, při elektronickém podání je termín stanoven na pondělí 2. května, přičemž platí, že při zpoždění odevzdání o pět dnů neplatíte žádné pokuty. Při ještě pozdějším odevzdání pak na pokutách už něco zaplatíte. Pokud máte datovou schránku, je vaší povinností odevzdat daňové přiznání tam. Také můžete využít odevzdání elektronicky, pokud nemáte svůj vlastní elektronický podpis, můžete vše vyplnit online, ale pak musíte na místní finanční úřad donést podepsaný E-tiskopis. Nezapomeňte také zaplatit vypočtenou daň, platit můžete hotově na pokladně, složenkou nebo převodem. Pokud vám vznikl nárok na vrácení daně, nezapomeňte na formuláři vyplnit, jak vám má finanční úřad peníze poslat.

Jestliže daňové přiznání zpracovává daňový poradce, tak termín pro odevzdání je pátek 1. července 2022.

Když chcete více informací: Kdy a kam se musí odevzdat?


(5) Ještě přehledy!

Spolu s daňovým přiznáním je také nutno podat ještě přehledy na správu sociálního zabezpečení a na svou zdravotní pojišťovnu. Tyto přehledy ve stručnosti ukazují, kolik jste zaplatili na zdravotním a sociálním pojištění v minulém roce a zda nemáte nějaké nedoplatky. Přehledy je nutno vyplnit a donést na příslušné pobočky. Velkou výhodou je, že při osobním odezvdání vám na přepážce rovnou zkontrolují uvedené údaje, a vy tak budete vědět, že je vše v pořádku. Případné nedoplatky můžete jen přidat k další platbě pojistného. Nedoplatky do 100 korun například správa sociálního zabezpečení nevymáhá. Pro přehled sociálního i zdravotního pojištění platí termín do jednoho měsíce od podání daňového přiznání.

Když chcete více informací: Jaké jsou formuláře pro přehledy sociálního a zdravotního pojištění?


(6) Co když je to špatně?

Daňové přiznání i přehledy pro zdravotní a sociální pojišťovnu jsou jedny z nejdůležitějších dokumentů, kterými dokazujete státu své příjmy a zaplacené daně a pojištění. Proto byste je určitě měli mít vyplněné správně. I tak se ale občas stane, že vám nějaká ta chyba ujede. Ani v tomto případě se není čeho bát. Záleží tedy na tom, jakou chybu budete v daňovém přiznání mít. Pokud jde o údaje o osobě, jako je adresa, číslo účtu nebo třeba překlep v rodném čísle, tak v takovém případě vás nejspíš finanční úřad vyzve k nápravě. Stačí pak jen návštěva úřadu a vyplnění formuláře o změně. Pokud jste si ale špatně vypočetli daňový základ a daň, tak budete muset podávat opravné daňové přiznání a chybějící daň doplatit. A hlavně pamatujte, že pokud si uvědomíte nějakou tu chybu, vždy je lepší to s finančním úřadem řešit před tím, než zjistí chybu oni.

Když chcete více informací: Co dělat, když mám daňové přiznání špatně?


Autor článku

Redakce

Redakce  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 2.5
Hlasováno: 38 krát

Články ze sekce: DANĚ