Z 15 oslovených dopravců jich nabídku mít o 2,85 koruny na kilometr více po dobu dvou let přijalo šest. Nejkritičtější situace je na Brněnsku, Blanensku a Vyškovsku, kde mají dopravci ve smlouvách pouze inflační doložku a kraj kvůli zákonu o zadávání veřejných zakázek nemůže mzdy navýšit. \"Proto se jeden dopravce rozhodl, že si nechá celkovou částku rozložit až do konce smlouvy, další se rozhodl, že ji vypoví,\" řekl Hanák. Výpovědní lhůta je 30 měsíců a během této doby kraj vypíše výběrové řízení. Smlouvy totiž končí v letech 2021 až 2023. Někteří dopravci ještě zvažují, jak postupovat.
Na dnešní schůzce se kraj s dopravci a odboráři dohodl, že budou společně apelovat na vládu, aby situaci, kterou sama způsobila, systémově vyřešila. Kraj tvrdí, že nemůže další peníze dopravcům z legislativních důvodů přidat. Pokud by však peníze poslala vláda přímo dopravcům, bylo by to v souladu se zákonem. \"Určitě to bude tématem i na dalším jednání dopravní komise Asociace krajů ČR za dva týdny, ale nechceme ztrácet čas. Na dva roky se sice situace vyřeší, ale za dva roky můžeme být tam, kde jsme teď,\" řekl Hanák.
Odboráři na jedné straně vítají snahu kraje situaci řešit, ale stále nejsou spokojeni. \"Peníze, které řidiči dostávají, nejsou dostatečné. Pokud se podaří, aby skutečně pravidelně dostávali, co vláda nařídila, může to zabránit odlivu řidičů do jiných profesí, ale nepřiláká to nové. Přitom každý dopravce by jich potřeboval o deset až 15 procent navíc,\" řekl za odbory Libor Weinstein. Proto stále trvá stávková pohotovost, zatím dopravci vyplácejí vyšší mzdy ze svého.
Podle nařízení vlády mají řidiči dostávat 98,10 koruny za hodinu jízdy a 88 korun za hodinu čekání. Včetně čekací doby stráví někteří řidiči v práci až 300 hodin.