\"Dobrá ekonomická situace, vysoká důvěra spotřebitelů podpořená růstem reálných mezd i rekordně nízkou nezaměstnaností podporují růst tržeb,\" uvedla analytička Monika Junicke z Raiffeisenbank. Domácnosti se nebojí utrácet za zboží, které nutně nepotřebují, dodala Jana Steckerová z Komerční banky. \"Rostou tedy tržby za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty. Naopak prodeje potravin v meziročním srovnání zůstávají více méně beze změny,\" uvedla.
Maloobchodu v lednu pomohly doprodeje po vánočních svátcích i meziročně vyšší počet pracovních dní, poznamenal hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč. \"Především ale platí, že nálada spotřebitelů zůstává velmi pozitivní díky vývoji na trhu práce,\" sdělil.
Hlavní ekonom Next Finance Vladimír Pikora připomněl, že nejvíce se dařilo internetovým obchodům, zatímco klasickým prodejnám potravin tržby klesly. \"Řetězce se budou propojovat s internetovými obchody. Maličkých kamenných obchodů bez specializace bude ubývat,\" soudí. Zajímavé budou podle něj výsledky obchodníků za březen, do nichž se promítne zavedení elektronické evidence tržeb (EET).
\"Slabší prosinec byl jen výsledkem přesunu poptávky na listopad a následně na leden. Spotřebitelé vyhlížející povánoční slevy totiž svoje peníze v obchodech utráceli více právě v úvodu roku,\" uvedl Petr Dufek z ČSOB. Analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák poznamenal, že k úspěchu prodejců zboží pro kulturu, rekreaci a sport pravděpodobně pomohla letošní tuhá zima.
Tržby v maloobchodě bez aut v lednu zrychlily meziroční růst na 5,6 procenta, v prosinci vzrostly o tři procenta, uvedl dnes Český statistický úřad.