Komise v reakci na původní plán zavedení mýtného, které by si němečtí řidiči mohli odečíst z daní, upozornila Berlín na porušení nediskriminačních pravidel unie a zahájila příslušné řízení. Tento postup, který by mohl vést až k potrestání Německa, ale zastavila, když Berlín plán na zavedení mýtného přepracoval. I tento systém ale podle europoslanců povede k nepřímé diskriminaci zahraničních řidičů.
Německá vláda schválila návrh na zavedení dálničních poplatků pro osobní auta v lednu. Mýtné by se mělo začít vybírat po letošních podzimních volbách. Zavedení mýtného v Německu kritizuje jak opozice, tak sousední Rakousko, které hrozí žalobou u Soudního dvora Evropské unie. Návrh kritizuje i česká vláda.
Europoslanci kritizovali německé mýtné jako diskriminaci cizinců během únorové rozpravy, kdy komisi vyzývali, aby v této otázce neustupovala Berlínu. Eurokomisařka Violeta Bulcová tehdy tvrdila, že komise ještě celou záležitost s Německem nedořešila.
Návrh schválený v lednu německou vládou počítá s tím, že dálniční známky si budou sice muset koupit všichni majitelé aut, kteří budou chtít použít německé dálnice, avšak německým řidičům se poplatky vrátí formou slevy na dani.
Komisařka Bulcová vysvětlovala změnu přístupu komise tím, že Berlín učinil kroky k odstranění diskriminace a stanovil například rozumné ceny krátkodobých známek, které budou zahraniční řidiči využívat nejvíce. Ceny za desetidenní mýtné se mají pohybovat v závislosti na množství emisí v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 675 Kč). Komise navíc podle Bulcové v případě Německa řízení kvůli porušení unijních pravidel neukončila, ale jen pozastavila.