Šéfka krajů: Možná stávka kvůli mzdám řidičů je proti dopravcům

15.03.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 15. března (ČTK) - S možnou stávkou kvůli mzdám řidičů autobusů by se měli podle předsedkyně Asociace krajů Jany Vildumetzové (ANO) vyrovnat hlavně dopravci, kteří by měli nařízení vlády o navýšení mezd naplnit. Kraje chtějí mít jistotu, že jejich dojednávaný příspěvek dopravcům bude skutečně použit na navýšení mezd šoférů, řekla dnes Vildumetzová. Mnohé kraje navíc zvažují, že si kvůli zajištění dopravní obslužnosti založí vlastní dopravní firmy, řekla dnes novinářům po jednání hejtmanů s předsedou Senátu Milanem Štěchem (ČSSD).

\"Všichni hejtmani chtějí mít všechno v souladu s legislativou, musí najít cestu k uzavření dodatků ke smlouvám a najít i ty finanční prostředky, které jsme nedostali,\" prohlásila karlovarská hejtmanka Vildumetzová. Poukázala na to, že premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) v lednu slíbil krajům peníze na mzdy řidičů, vláda ale o měsíc později kraji nabízený návrh neschválila.

Hejtmanka tak reagovala na dnešní výzvu vedení dopravních odborů, které by chtělo vyhlásit stávku kvůli tomu, že řidiči v některých krajích zatím nedostali přidáno podle schváleného nařízení vlády. Týká se to například Vysočiny a Ústeckého, Pardubického a Jihomoravského kraje. Vildumetzová podotkla, že například jihomoravské zastupitelstvo už peníze schválilo, zatím ale nebyly uzavřeny dodatky ke smlouvám pro jejich vyplacení. Kraje chtějí po ministerstvu práce, aby zpětně kontrolovalo prostřednictvím inspektorátů práce, zda se krajské prostředky promítly do mezd řidičů.

Hejtmanka připomenula, že většina krajů bude vyhlašovat veřejnou soutěž na zajištění dopravní obslužnosti v regionech. \"To, co se stalo přivede mnoho krajů k tomu, že si založí vlastní dopravní podniky a budou si jednotlivé řidiče zaměstnávat,\" uvedla. Nařízení vlády o navýšení mezd za hodinu jízdy na 98,10 Kč a na 88 korun za hodinu čekání mělo zajistit dostatek řidičů autobusů, podle hejtmanky je ale otázkou, zda se toho docílí.

Také předseda Senátu Štěch má za to, že stávka by byla namířena proti zaměstnavatelům, kteří mají vyšší mzdy vyplácet. Podle něj většina dopravců poskytuje i jiné služby než provoz linkových autobusů. \"V každém případě je potřeba, aby řidiči byli kvalitně zaplaceni,\" míní Štěch.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle nové podoby zákona o veřejných zakázkách by soutěže na zajištění veřejné dopravy měly zohledňovat i jiná kritéria než cenu a stanovovat například nejnižší mzdu pro šoféry autobusů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK