\"Je to už poslední možnost, jak přimět kraje a vládu, aby problém vyřešily,\" řekl dnes ČTK předseda odborů společnosti BusLine Jiří Kuchynka. BusLine zajišťuje v Ústeckém kraji více než polovinu autobusové linkové přepravy. \"Je lepší stávkovat takto nenadále, než nechávat dlouhý čekací čas,\" uvedl šéf odborářů společnosti Arriva Teplice Josef Linhart.
Vláda by měla podle Linharta najít řešení, jak předat peníze na zvýšení mezd přímo šoférům. Odbory v Ústeckém kraji jsou už několik týdnů ve stávkové pohotovosti. Stávku ohlášenou na 8. března krátce před jejím konáním odvolaly.
Od začátku roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč, aniž ale na zvýšení poskytla peníze z rozpočtu. Šoféři očekávali, že rozdíl v platech oproti loňsku bude až 7000 tisíc korun, dostali ale většinou několik stovek až tisícikorun navíc. Příčinou bylo sloučení prémií se základní složkou platu.
Ústecký kraj má se čtyřmi dopravci uzavřeny dlouhodobé smlouvy, tvrdí, že jedinou možností, jak navýšit prostředky na mzdy, je sepsání dodatků. Na základě dodatků by dopravci dostali 5,7 milionu korun navíc na každou smlouvu uzavřenou na konkrétní oblast krajské dopravy. Kraj by tak celkem přidal 85 milionů korun.
Ústecký kraj v reakci na situaci kolem platů řidičů autobusů plánuje, že vytvoří krajskou linkovou autobusovou dopravu. Návrh radních musí schválit zastupitelé. Náklady na roční provoz všech spojů linkové krajské dopravy, která denně přepraví zhruba 55.000 cestujících, budou zhruba 580 milionů ročně.