Komise v listopadu 2010 uvedla, že pokutované aerolinky se v letech 1999 až 2006 domlouvaly na výši palivových a bezpečnostních příplatků. Pokuty vyměřila společnostem Air France, KLM, Martinair, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Qantas, SAS a Singapore Airlines. Dvanáctým účastníkem kartelu byla Lufthansa, která ale spolupracovala a pokutě se vyhnula.
Kartelovou spolupráci firem místo soutěže s cílem nabídnout zákazníkům lepší služby dnes v tiskové zprávě odmítla Margrethe Vestagerová, eurokomisařka odpovědná za otázky hospodářské soutěže. \"Dnešní rozhodnutí zajistí, že společnosti, které byly částí kartelové dohody v letecké nákladní dopravě, budou za své chování potrestány,\" dodala.
Qantas se kvůli této záležitosti obrátil v roce 2010 na evropský soudní dvůr. Ten o pět let později rozhodnutí komise anuloval kvůli procedurální chybě. O existenci kartelu však nerozhodoval.
Komise je podle dnešní tiskové zprávy nadále přesvědčena, že společnosti se na kartelové dohodě podílely. Dnešní rozhodnutí řeší procedurální chybu, kterou identifikoval evropský soud, je však shodné pokud jde o kartelovou dohodu samotnou. \"Rozhodnutí je potvrzením, že komise nenechá kartely bez potrestání. Kartely jsou nelegální a poškozují spotřebitele a podnikání,\" stojí v tiskové zprávě.
Největší pokutu dostala od komise francouzská společnost Air Francie (téměř 183 milionů eur) a nizozemská KLM (přes 127 milionů eur).